Op 13 februari 2014 mijn Punto Evo Multijet laten tunen i.c.m. "wegschrijven" EGR. Leverde een aantrekkelijke pakketkorting op, dus gewoon laten doen.
In het verleden heb ik mijn toenmalige Toyota Yaris D4-D van een powerbox laten voorzien. Dat was in enkele seconden voorbij. De tuning van de Punto EVO duurde echter heel wat langer (i.c.m. de EGR ruim 3 uur). Het resultaat van een echte chiptuning mag er dan ook zijn. De motor is van zichzelf beschaafd, maar na de behandeling loopt-ie nog net wat rustiger. Het oppakken bij (erg) lage toeren is duidelijk verbeterd en de motor bokt ook niet meer zo sterk bij 1200 toeren.
De tuning kan qua verbruik 2 kanten op: aan de verbruiksmeter te zien is het verbruik bij optrekken duidelijk hoger, maar op constante snelheid juist lager. Laatste meting over ruim 900 kilometer (zelf berekend - niet via de boordcomputer) betrof ruim 1:25, waarbij de climatronic veel is gebruikt. Ook zijn verreweg de meeste kilometers buiten de ideale provinciale 80 km weg gemaakt. Gewoon een hele sterke score dus !
Bekijk de specificaties van de Fiat Punto EVO 1.3 MultiJet 85 pk (2009-2012)