Meest Gestelde Vragen & Antwoorden

Hoe lang duurt de tuning?

In de meeste gevallen zijn wij ongeveer 2 á 2,5 uur bezig met het aanpassen van de software voor uw auto. In uitzonderlijke gevallen zijn wij langer bezig. Sommige wagens beschikken namelijk over twee ECU’s of hebben een complexer systeem. Bij het maken van uw afspraak geven wij dit aan.

Hoezo tuned de fabrikant niet zelf?

Er zijn verschillende merken die tuning leveren, en verkopen dit ook daadwerkelijk als tuning. Tuning is feitelijk niks anders dan het motormanagement van een andere afstelling voorzien. De fabrikant brengt meerdere modellen op de markt met exact dezelfde motor, echter met meer/minder vermogen. Dit komt door de geprogrammeerde software.

 

Is chiptuning slecht voor de motor?

Wanneer u gebruik maakt van een standaard chiptuning (software) voor een auto dan kan dit slecht zijn voor de motor. Het is dan mogelijk dat achteraf vreemde storingen of problemen ontstaan doordat het motormanagement onlogisch is aangepast.

Gelukkig maken wij bij ZIPtuning gebruik van software op maat. Zodoende zorgt een software optimalisering voor een optimale verhouding van het lucht/brandstofmengsel waardoor tuning van de motor juist positief is. De optimalisering zorgt voor een betere verbranding en voor minder vervuiling van onderdelen als de zuigerveren en de kleppen. Alle aanpassingen liggen hierbij in lijn met de architectuur van de fabrikant zoals het motormanagement is ontwikkeld.

Wordt mijn auto zuiniger na tuning?

Mogelijke besparing valt te realiseren doordat wij het motormanagement van uw wagen optimaliseren en de motor efficiënter werkt. Per inspuiting van brandstof wordt er meer koppel gecreëerd en dus hoeft u minder gas te geven voor hetzelfde resultaat.

Bij een efficiënte rijstijl kunt u tot 2% benzine of zelfs tot 8% diesel besparen. Uiteindelijk is brandstofbesparing een bijproduct en valt dit niet te garanderen. Uw rijstijl speelt hier een grote rol in maar natuurlijk ook aspecten als weersomstandigheden, staat van het voertuig, etc.

Gebruiken jullie standaard software?

Standaard software gebruiken wij nooit. De software van uw auto lezen wij altijd uit alvorens wij de software aanpassen en optimaliseren. Zodra dit gereed is schrijven wij de software terug waarna de software uitvoerig getest wordt. Kortom, er wordt nooit een standaard programma ingeladen.

Kan mijn dealer/garage tuning detecteren?

De aanpassingen die wij maken bij een chiptuning gebeuren alleen in het motormanagement. Dit is een deel van de software die op het ECU van uw wagen staat. Het is van buitenaf niet te zien dat wij deze hebben geoptimaliseerd. Ook bij regulier onderhoud of kleine reparaties blijft uw garage niets zien aan het oppervlak van de software door bijvoorbeeld storingen uit te lezen. Hierbij is ook niks terug te vinden van de chiptuning. bijvoorbeeld Wel is het zo dat de specifieke merkdealer bij sommige merken de tuning kan detecteren met hun officiele merk diagnose apparatuur. Dit komt voor bijvoorbeeld bij sommige BMW’s en VAG modellen. Het CVN nummer (Calibration Verification Number) is dan gewijzigd en dit is een signaal voor de merkdealer dat de software is gewijzigd. Overigens kunnen wij in veel gevallen op verzoek het originele CVN nummer terug programmeren.

Kan mijn dealer/garage een tuning overschrijven?

Bij regulier onderhoud of kleine reparaties zal de chiptuning zeker niet overschreven worden. Dit is wel mogelijk indien de fabrikant met een softwareupdate komt voor het motormanagement. Vaak zijn softwareversies echter zo goed ontwikkeld dat dit maar sporadisch voorkomt. Mocht u de pech hebben dat een chiptuning overschreven wordt dan kunnen wij een volledige nieuwe afstelling maken zonder dat wij de update weer overschrijven. Hiervoor brengen wij niet opnieuw de tuningskosten in rekening, maar brengen wij alleen de arbeidskosten met een maximum van twee uur: €120,-. (inclusief BTW) in rekening.

Is tuning wel veilig/verantwoord voor mijn wagen?

Zeker weten! De stage 1 tuning is specifiek ontwikkeld voor dagelijks gebruik. Bij de ontwikkeling is er nauwkeurig bestudeerd of de onderdelen in uw wagen het extra vermogen op een veilige manier kunnen verdragen. Dit is ook de reden dat wij enkele tuningen zelf begrenzen om zo onderdelen te beschermen. U hoeft zich bij ons geen enkele zorgen te maken om de veiligheid van u en uw wagen.

Krijg ik een test op de dyno?

Indien gewenst is het mogelijk om tegen betaling een test voor & na de tuning te laten doen op één van onze testbanken. Dit is echter niet noodzakelijk voor een stage 1 tuning. Dankzij de werking van de moderne systemen en de uitgebreide ervaring van onze programmeurs kunnen wij voor uw wagen een perfecte afstelling realiseren zonder uw wagen te testen op de dyno.

Waar staat de prijs aangegeven?

De prijzen staan weergegeven per specifieke auto. Selecteer uw voertuig en u krijgt alle tuningdetails te zien inclusief de prijzen.

Wat is het verschil tussen stage 1, 2 & 3?

Stage 1 is de optimalisatie van het motormanagement van uw wagen. Een softwarematige aanpassing die geschikt is voor dagelijks gebruik met de standaard onderdelen van de wagen. Bij stage 2 en hoger gaan wij uw wagen voorzien van nog meer vermogen! Dit wordt in combinatie met hardwarematige aanpassingen gedaan om ervoor te zorgen dat uw wagen dit veilig kan verdragen.

Kan ik nog meer vermogen in mijn auto krijgen dan de stage 1?

Dit is mogelijk, echter alleen in combinatie met hardwarematige aanpassingen. Lees hier meer over de tuning mogelijkheden.

Tunen jullie ook op locatie?

Wij werken uitsluitend in onze vestigingen. Hier hebben wij specialistisch gereedschap en een droge steriele tuningsruimte om onze kwaliteit te waarborgen. Wij hebben meerdere internationale vestigingen waar u terecht kunt.

 

Aanvullende Vragen?

Heeft u vragen die hier niet tussen staan? Geen probleem. U kunt uw vragen stellen op whatsapp of mailen.