NIEUW: ZIPTUNING STAGE 1 VW GOLF VIII GTI  245 PK -> 322 PK / 370 NM -> 452 NM

GEPLAATST IN nieuws

De Volkswagen Golf VIII GTI behoort tot de achtste generatie van de Volkswagen Golf en de ervaring is uniek te noemen. We testten deze nieuwste versie van de Volkswagen Golf GTI twee dagen lang. Waarom? We wilden weten hoe de auto in dagelijks gebruik is, met én zonder ZIP Stage 1 tuning.

 

De Volkswagen Golf VIII GTI en belangrijke concurrentie

We testten op de wegen rond de Vecht en tijdens een ZIP Zakentrip naar Duitsland, de thuisbasis van Volkswagen, waar de GTI naast de Golf R aan de top van het modellengamma staat. In meer dan 45 jaar, sinds zijn eerste onthulling, heeft de snellere variant van de hatchback Golf zijn glans bewezen, terwijl hij ook te maken kreeg met hevige concurrentie van merken over de hele wereld die allemaal hun deel van de hot hatch-markt willen veroveren. Op de huidige markt is er een grote verscheidenheid aan opties beschikbaar. Van merken als Mercedes (A 35 AMG en BMW M140), tot Hyundai en Ford met hun Focus ST en i30 N. Er zijn meer dan genoeg verschillende smaken beschikbaar om uit te kiezen, en sommige zijn een betere keuze als je kijkt naar de prijs-kwaliteitverhouding en het prestatieniveau dat ze bieden.

 

Verbeteringen in de nieuwste Golf 8

De nieuwste Golf 8 is gebaseerd op dezelfde ‘MQB’ chassisfundamenten als de Mk7 en de motor is een evolutie van dezelfde ‘EA888’ 2.0-liter 4-cilinder turbomotor. De vierpitter levert een vermogen van 241 pk en 370 Nm, aangestuurd door de bekende MG1 Bosch ECU.  Dit alles is gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak of wordt met een optionele zeventraps DSG met schakelpaddles naar de voorwielen overgebracht. Onze ZIPtuning auto is uitgerust met de DSG, wat een fijn en interessant speelveld oplevert.

 

Andere verbeteringen ten opzichte van het vorige model Golf VII, of Golf 7, zijn de iets grotere afmeting, het nieuwe uiterlijk en de doorontwikkelde ophanging voor een beter weggedrag. Binnenin een nieuwe look van het interieur met meerdere nieuwe TFT-schermen en designdetails die je er nog steeds aan herinneren dat je in een GTI zit. De algehele uitstraling van de Volkswagen Golf VIII GTI is meer dan behoorlijk, maar ook een beetje minimalistisch. De afwezigheid van een groot aantal fysieke knoppen is soms zeker even wennen.

 

Motor, transmissie en prestaties van de Volkswagen Golf VIII GTI

De 2023 Golf GTI wordt aangedreven door een 2.0-liter viercilinder met turbo die 245 pk en 273 nm koppel ontwikkelt. Dat is een toename van 13 pk en 20 NM ten opzichte van zijn voorganger. Met de stage 1 van ZIP komt de auto op het niveau van de VW Golf Club Sport en in PK’s gaat de Volkswagen Golf VIII GTI richting de GTI R!! De automatische versnellingsbak, die slim schakelt en de GTI in 4,6 seconden naar 100 km/u brengt, is tevens aangepast op de tuning. De auto is niet alleen sneller in een rechte lijn. We danken de herziene ophanging, het elektronisch gestuurde sperdifferentieel en de op remmen gebaseerde koppelvector voor een verbetering van de amusementswaarde op onze binnenwegen. Wij zijn van mening dat dit zeker niet zal misstaan op het circuit van Zandvoort. Even een plaatsje reserveren bij onze ZIP vestiging in Zandvoort!!

 

Stevige feedback van de Volkswagen Golf VIII GTI

Het vakkundig afgestelde chassis van de Volkswagen Golf VIII GTI verdient meer lof dan ooit, met zijn scherpe reacties en niet te harde, niet te zachte rijeigenschappen. Dat laatste is niet standaard, maar wel aanwezig in ons topmodel, dat wordt geleverd met instelbare adaptieve dempers en een set 19-inch wielen met zomerbanden. De standaard zijn 18-inch wielen. Niets is zo’n domper op een pittige rit als een zacht rempedaal, maar de Volkswagen Golf VIII GTI biedt stevige feedback en een opmerkelijke remkracht. Ronduit indrukwekkend: de GTI kan herhaalde grote stops vanaf hoge snelheid aan met weinig of geen fading en slechts de geringste verlenging van het pedaal. Op de weg is de afstelling vertrouwenwekkend in zijn voortgang, zodat je snel en soepel kunt vertragen, waarbij je inbreng recht evenredig is met de hoeveelheid vertraging die je krijgt.

 

Het tunen van de Volkswagen Golf VIII GTI

Een deel van het probleem van de GTI is dat hij in de basisversie met 245 PK moeite heeft om zuiver uit de startblokken te komen. Zelfs als het ESP volledig is uitgeschakeld komt de tractiecontrole in extreme situaties tot leven, waardoor het vermogen tijdelijk afneemt en er tienden van je sprint van 0 naar 100 km/u afgaan. Doet je het goed, dan word je beloond met een tijd van 5,8 seconden, wat op zich snel is, maar een beetje traag lijkt tegen een achtergrond van 300 pk sterke vierwielaangedreven, met launch control uitgeruste hot hatches, waaronder zijn broer met R-rating, die dezelfde benchmark in ongeveer twee derde van de tijd afleggen.

 

Eindoordeel Volkswagen Golf VIII GTI – ZIP Stage 1 tuning

Met de ZIP Stage 1 tuning neemt het koppel en het vermogen dusdanig toe dat je beleving zodanig verandert alsof je in een heel andere auto rijdt. De Volkswagen Golf VIII GTI komt qua vermogen en koppel in de buurt van zijn broer, de Golf R! Hiermee heeft de auto altijd veel ‘over’ en ook voor rustigere ritten is de koppeltoename een plezierig factor. Het geeft extra souplesse en rust. Even helemaal los gaan geeft indrukwekkende belevenissen die je op de juiste momenten even lekker wakker schudden! De getunede versie van de Volkswagen Golf VIII GTI is een mooie aanvulling in onze stal!

Gerelateerde berichten