AUDI S6 ZIPTUNING DIESEL PERFORMANCE: 344 PK -> 403 PK / 700 NM -> 821 NM

GEPLAATST IN nieuws

Het chiptunen van de Audi S6 diesel is zeer de moeite waard, want het lijkt er sterk op dat er zeker nog leven in de dieselmotor zit. Voor auto’s van het formaat van de Audi S6 is een grote actieradius nog altijd zinvol – ongeveer 1.000 kilometer – maar we kunnen er ook niet omheen dat de prestatiekenmerken in een bepaalde autoklasse zeer gewenst zijn. Misschien is het je al bekend dat de Audi A6 tegenwoordig op diesel rijdt in plaats van op benzine. Voor sommigen is dit een duidelijke stap achteruit, maar voor anderen is het een stap die eindelijk prestaties op S-niveau levert zonder dat de kosten hoog oplopen aan de pomp. ZIPtuning testte de Audi S6 in Avantvorm en gaf deze een flinke dosis extra power.

Motor en transmissie van de Audi S6

De 3-liter V6 turbodiesel van de Audi S6 is hier te vinden in de vorm van 344 pk en ontwikkelt zijn vermogen bij 3850 t/min. Het piekvermogen is aanzienlijk minder dan de 444 pk van de oude S6 benzine, maar de diesel slaat terug met een volledig koppel van 516 lb ft van 2500 tot 3100 t/min, tegenover 406 lb ft bij het oude model. Het Audi S6 dieselgeweld wordt aangestuurd met een MD1 ECU van BOSCH. Ook de transmissie is veranderd, met een achttraps Tiptronic – lees koppelomvormer – in plaats van een zeventraps S-tronic dual-clutch. De vaak herhaalde 0-62 km/u-tijd is door het lagere vermogen toch iets teruggelopen: nu 5,0 seconden voor de sedan en 5,1 seconden voor de Avant, tegenover 4,4 seconden en 4,6 seconden voorheen. De topsnelheid blijft beperkt tot 155 km/u.

Waar ligt dan het voordeel van de Audi S6 diesel?

Velen zien niet direct de pluspunten van de switch van benzine naar diesel. Bovenstaande gegevens lijken deze gedachte hier en daar te versterken, maar de switch is natuurlijk niet zomaar gemaakt voor de Audi S6. Het belangrijkste voordeel is natuurlijk de zuinigheid. Vergelijkende cijfers zijn moeilijk te geven, omdat de nieuwe TDI’s 36,2mpg gecombineerd voor de berline en 35,3mpg voor de Avant volgens het nieuwe, strengere WLTP-schema worden geregistreerd, vergeleken met de 30,1/29,4mpg van de benzineauto’s volgens NEDC. Je mag zeker verwachten dat het verschil nog veel groter zal zijn in de praktijk.

Technische hoogtepunten van de Audi S6

De Audi S6 is de laatste Audi die profiteert van de 48V microhybride aandrijflijn van het bedrijf, waarmee de motor snel kan worden in- en uitgeschakeld, kan worden teruggespoeld en energie kan worden teruggewonnen. Na de SQ7 is dit de laatste die een elektrische compressor krijgt om de gasrespons bij lage toerentallen te verbeteren. Quattro vierwielaandrijving is uiteraard standaard, met een zelfblokkerend midden differentieel, terwijl Audi zijn sportdifferentieel als optie aanbiedt, voor een blokkerende werking op de achteras. Zaken als adaptieve luchtvering en dynamische vierwielbesturing zijn ook optioneel. Wij reden in een auto met het sportdifferentieel en vierwielbesturing, maar met conventionele adaptieve vering.

Hoe rijdt hij deze Audi S6?

Alles leuk en aardig, maar uiteindelijk begint een fijne rit altijd bij de rijkwaliteiten van de auto. Hoe rijdt de Audi S6 eigenlijk? Eventuele zorgen dat een dieselmotor niet past bij een auto met de naam ‘S6’ verdwijnen zodra je het gaspedaal tot stilstand brengt. Op papier is hij misschien iets langzamer naar 100 km/u, maar de onophoudelijke vermogensstoot, het gedempte gesuis van de V6 en het snelle schakelen van de achttrapsautomaat resulteren in een aandrijflijn die precies het soort significante, gemakkelijk toegankelijke prestaties levert die een Audi met een S-label zou moeten leveren.

Op de bochtige wegen rondom De Vecht,  nabij ons bedrijf, voelt de Audi S6 snel en levendig aan. Hij schakelt op de juiste momenten en heeft een enorm koppel al bij lage roerentallen, wat onophoudelijk door ontwikkelt richting hogere snelheden. Wij kunnen wel constateren dat wij hier positief door verrast werden. De Audi S6 Avant TDI blijkt zeer wendbaar en zelfs innemend op een bochtige weg.

Stage 1 tuning voor de Audi S6

Wij hebben de Audi S6 een Stage 1 meegegeven bij ZIPtuning, aangevuld met een extra gasrespons aanpassing. Uiteraard, zoals we ook altijd adviseren, halen we de begrenzer er af, al zal dit vandaag niet nodig zijn tijdens onze testrit rondom Utrecht West. 344 pk en 700 Nm groeien naar 403 pk en 821 Nm. Terug op de weg voel je direct al de enorme extra diepte die de Audi S6 nu heeft. Hij is werkelijk gretig en het voelt alsof de auto het toch een beetje nodig heeft met zijn hoge gewicht van 2020 KG.

Al onder de 2.000 toeren is het koppel ruimschoots aanwezig. Dit was bij de stock versie nog niet voelbaar. Hij sleurt je werkelijk in minder dan 5 seconden naar 100 km/u en de acceleraties in ons bochtentraject zijn ronduit fenomenaal. De vierwielbesturing speelt een grote rol en lijkt de Audi S6 honderden kilo’s lichter te maken. Je glijdt over de weg met een enorme souplesse. Toch is het een auto die zich nog meer leent voor lange ritten op de snelweg. Zuid-Frankrijk of even naar de sneeuw; deze auto geeft wat je nodig hebt. Rust en snelheid zijn de ingrediënten die de auto absoluut op een hoog niveau zetten.

De Audi S6 is een aanwinst voor het Audi gamma

Alles bij elkaar opgeteld mogen we toch wel stellen dat de Audi A6 een interessante wagen is met veel mogelijkheden. Natuurlijk mis je wel een scherpe uitlaatklank en de voortdurende acceleratie naar een hogere rode lijn die een benzine uitvoering zou kunnen bieden, maar die zullen altijd beschikbaar blijven in de serieuzere RS6. Op dit niveau lijkt de TDI gewoon beter bij het karakter van de S6 te passen. Als je de kunstmatig opgewekte V8-achtige toon die in de sportmodus wordt gespeeld weg laat, dan is het natuurlijke geluid van de V6 verre van onaangenaam.

Wij vinden de auto een mooie toevoeging op het gamma van Audi, die voor de echte diesel liefhebber nog een aantal jaren flink plezier kan geven. Daarnaast is hij zuinig: 5,5 liter op 100 km gemiddeld!! Het hogere koppel met de ZIP Stage 1 tuning (in het onderste toerengebied al bij <2.000 TPM merkbaar) geeft de auto nog wel tot 5% extra rendement op het gemiddelde verbruik.

 

Gerelateerde berichten