Ons afstemmings-ontwikkelings-proces

GEPLAATST IN nieuws

Chiptuning door ZIPtuning: ons afstemmingsontwikkelingsproces

Er zijn meerdere manieren om een auto sneller te maken. Toch zijn er een stuk minder manieren die de auto veilig en betrouwbaar houden. Slechts een handjevol manieren zijn uiteindelijk écht effectief en ZIPtuning is trots op het feit dat ons bedrijf behoort tot de weinige ondernemingen die gebruik maken van hoogwaardige apparatuur, nauwgezette dyno- en wegtesten en datalogging, uitgevoerd door toegewijde ingenieurs en tuningexperts die voortdurend worden opgeleid om op de hoogte te blijven van de nieuwste oplossingen in de industrie. Als u op zoek bent naar de beste afstemming voor de nieuwste ECU-modellen, zult u deze bij ons zeker vinden.

Het afstemmingsproces van ZIPtuning

Er zijn drie hoofdaspecten van afstemming en talrijke bijbehorende elementen. De drie belangrijkste delen bestaan uit het aanpassen van de hoeveelheid lucht, de hoeveelheid brandstof en het bepalen van het beste ontstekingsmoment. We gebruiken het voorbeeld van een turbomotor, omdat deze tegenwoordig het meest voorkomen en ook de beste resultaten geven bij het afstemmen. Hieronder vindt u meer informatie over de manier waarop wij het afstemmingsproces, of het proces van chiptuning, doorlopen.

Hoeveelheid lucht en brandstof aanpassen

Het eerste deel van het proces is het verhogen van de turbodruk. In de meeste moderne auto’s gebeurt dit met behulp van een software-tweak. Toenemende turbodruk betekent dat de motor meer lucht krijgt dan voorheen. Om de motor optimaal te laten presteren, moet de verhouding tussen lucht en brandstof op een bepaald niveau liggen. Dit wordt een stoichiometrische verhouding genoemd en deze varieert voor verschillende brandstoftypen. Het toevoegen van meer lucht door het verhogen van de turbodruk betekent dus ook dat we meer brandstof moeten toevoegen.

Een optimale lucht-brandstofverhouding

Het hebben van een optimale lucht-brandstofverhouding verbetert het verbrandingsproces, de betrouwbaarheid en levensduur van de motor aanzienlijk, evenals de brandstofefficiëntie en prestaties. Deze twee veranderingen vormen de belangrijkste reden waarom motoren na het chiptunen meer vermogen krijgen. Als u echter te ver gaat, dan veroorzaakt dit ernstige schade aan de motor, versnellingsbak, uitlaatsysteem, turbo, talrijke sensoren en andere systemen. Het kennen van de beperkingen van elk onderdeel, en het binnen de grenzen blijven door middel van zorgvuldig testen, maakt een enorm verschil.

De ontstekingstiming aanpassen

Met deze twee uitgevoerde wijzigingen kunnen we doorgaan met het aanpassen van de ontstekingstiming. Binnen een minuut zullen we de fijne kneepjes van de timing begrijpen. Het is zo dat de geavanceerde ontstekingstijdstippen verschillende voordelen hebben. Allereerst geeft het meer tijd aan de toegevoegde lucht en brandstof om goed te verbranden, maar het verbetert ook de reactie van het gaspedaal aanzienlijk. Zelfs zonder meer vermogen toe te voegen zou een aangepast ontstekingstijdstip de rijeigenschappen verbeteren, omdat de auto sneller zou reageren op het pedaal.

Toch veroorzaakt het te ver aanpassen van de ontsteking, net als bij turbo- en brandstofaanpassingen, ernstige mechanische schade aan de inwendige delen van de motor en vaak veel directer dan de schade veroorzaakt door te veel lucht en brandstof. We kunnen het belang van testen en datalogging niet genoeg benadrukken.

Bijbehorende elementen bij chiptuning

Dit zou de meest eenvoudige uitleg zijn van hoe chiptunen werkt, maar het verklaart eigenlijk alleen waarom auto’s meer kracht en koppel hebben. Zoals u waarschijnlijk weet, zijn de vermogens- en koppelwaarden die door autofabrikanten worden genoemd, hun hoogste waarden in het toerentalbereik en in de meeste gevallen alleen gereserveerd voor het gedeelte van de vermogens- en koppelcurven. Een auto capabeler maken in een bepaald, beperkt deel van het toerentalbereik is zeker niet hetzelfde als het algemeen beter – en merkbaar beter – maken om te rijden. Hier komen de ’talrijke bijbehorende elementen’ om de hoek kijken.

Kleine dingen die een groot verschil maken bij het chiptunen

De hoeveelheid kracht die je kunt krijgen bij het stemmen, hangt af van een aantal elementen, waaronder de oorspronkelijke stemming. Bijvoorbeeld, de viercilinder OM646-motor die wordt gebruikt in de W211 Mercedes-Benz E-Klasse levert tussen 136 en 170 pk. Deze kan veilig worden afgesteld op meer dan 190 pk zonder hardware wijzigingen. Dit betekent dat deze motor tussen 12% en 40% zou kunnen winnen, afhankelijk van het originele vermogen. Over het algemeen is het voor de meeste auto’s met turbocompressor mogelijk om tussen de 15% en 30% te winnen ten opzichte van het oorspronkelijke vermogen en koppel, zonder grote mechanische veranderingen.

Groot aantal kleine aanpassingen

Dit soort kracht- en koppeltoename is het resultaat van een groot aantal kleine aanpassingen, in plaats van een heel grote aanpassing. De cijfers zijn echter niet het enige dat belangrijk is. Wat heeft het gebruik van 700 Nm voor nut wanneer zij alleen komen als u tot 7.000 toeren per minuut draait? Het cijfer ziet er geweldig uit, maar in de praktijk geeft dit toch weinig extra’s aan een alledaagse auto. Het is belangrijk om de koppel- en vermogenscurven bruikbaar te maken in een breed bereik en niet alleen verbazingwekkend in een zeer nauw bereik.

Dat brengt ons bij het volgende..

Het is heel belangrijk op te merken dat de snelheid en aard van aanpassingen in grote mate afhangen van de gegeven context, bijvoorbeeld tpm op een bepaald punt. Het niveau van de voortgang van de ontstekingstiming is bijvoorbeeld afhankelijk van verschillende factoren, waaronder het gegeven toerental.

Lage en hoge toeren

Bij lage toeren verhogen we de timing om meer koppel te geven bij lage toeren. Naarmate de cilinderdruk toeneemt, beginnen we de timing te vertragen en wanneer hij weer vermogen begint te verliezen in hoge toeren, zetten we hem een beetje meer vooruit om hem een extra boost te geven in dat bereik. De ontstekingstiming stelt niet alleen een algemeen punt in, maar varieert voor de best mogelijke uitvoer op elk moment. Dit resulteert in een verhoogd vermogen in tpm-secties die gewoonlijk een lager koppel hebben, maar ook in het behouden van de veiligheid voor de secties waar de cilinderdrukken een piek hebben. De koppelcurve heeft dus een veel breder bereik waarbij het hoogste koppel beschikbaar is. Dit zorgt voor een aanzienlijke verbetering van de rijbaarheid.

Het belang van timing

Timing is belangrijk voor het gebruik van het volledige potentieel van de energie die in de cilinders wordt gegenereerd. Wij laten dit zien aan de hand van een eenvoudig voorbeeld: Stelt u zich eens voor dat u op de fiets zit. U wilt uw hele gewicht op één been plaatsen om op volle kracht op het pedaal van de fiets te duwen, zodat u zo hard mogelijk vooruit schiet. Het punt waarop u dit besluit te doen is belangrijk. Wanneer u dit doet wanneer het pedaal bovenin zit, klaar om de slag naar beneden te maken, dan is het effect groot. Doet u dit wanneer het pedaal al beneden is, net klaar van de slag naar beneden, dan merkt u helemaal niets. Toch heeft u er wel al uw energie aan gegeven voor al uw lichaamsgewicht op precies dat been te plaatsen. Dit laat u zien dat alles draait om timing en wanneer de timing niet goed is, dan kan alle energie verloren gaan zonder ook maar iets op te leveren.

Hoe vertaalt dit zich naar de verbrandingsmotor?

De hoek van het fietspedaal ten tijde van de krachtige trap doet precies wat de hoek van de drijfstang in de motor doet, dus de zuiger moet op de drijfstang drukken als deze precies de juiste hoek heeft. In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, is de ontsteking in de cilinder geen explosie, maar eerder een vlamfront. De vonk ontsteekt een molecuul brandstof die het raakt en ontsteekt vervolgens degene naast de ontsteking, die weer de volgende ontsteekt enzovoort. Deze meerdere ontstekingen verhogen de cilinderdruk in stappen en wanneer de cilinderdruk zich op het hoogste niveau bevindt, dan moet deze precies onder de hoek staan wanneer de drijfstang de meeste voordelen kan bieden, net zoals dit het geval is bij het fietspedaal uit ons voorbeeld.

De perfecte timing verkrijgen

We hebben zojuist uitgelegd dat het enige tijd kost om de druk op te bouwen na het ontsteken. Dit betekent dat de ontsteking moet beginnen al voordat het daadwerkelijke punt wordt bereikt waarop de druk op het hoogste niveau moet zijn. U rijdt dan direct weg op het moment dat u het gaspedaal indrukt en dat is natuurlijk de bedoeling. Het krijgen van de perfecte timing is van het grootste belang om de prestaties te verbeteren en de veiligheid te behouden, maar zoals u ziet hangt het van een aantal factoren af. De vlamfrontduur moet duidelijk maken waarom brandstofkwaliteit er ook toe doet. Hogere octaan-brandstof brandt langzamer en geeft meer gecontroleerde verbranding, dus de timing is ook afhankelijk van de gebruikte brandstof. Veel auto’s hebben tegenwoordig systemen, zoals klopsensoren, die de ECU automatisch informatie geven om de timing aan te passen, afhankelijk van de brandstofkwaliteit.

Een optimale samenwerking realiseren

Het is duidelijk dat het een aantal aanpassingen zijn die er samen, door met elkaar gecombineerd te worden, voor zorgen dat er een groot verschil gemaakt kan worden. Het is heel belangrijk dat deze aanpassingen in perfecte harmonie met elkaar samengaan, waardoor er een optimale samenwerking ontstaat. Dit betekent dat het nodig is om elk onderdeel van het afstemproces zorgvuldig wordt gecontroleerd en getest.

Testen en veiligheid bij het chiptunen

Eén ding dat vaak wordt genegeerd, maar dat eigenlijk van het grootste belang is, is uitgebreid testen van de dyno en datalogging. Het toevoegen van meer lucht en brandstof zal onvermijdelijk het vermogen op een bepaald punt verhogen, maar het creëert ook problemen met veiligheid en betrouwbaarheid, net zoals het te veel vooruit zetten van de timing de interne onderdelen van de motor ernstig kan beschadigen. Wat heeft het voor zin om meer kracht te hebben als hiermee de motor vernietigd wordt?

Uitgebreid testen is nodig bij chiptuning

Wanneer we het hebben over testen en veiligheid, dan gaan mensen er vaak van uit dat dit vooral gaat over het beperken van de koppel tot onder het niveau waarop er problemen met de transmissie kunnen ontstaan. Toch gaat het testen om zo veel meer dan dat. Er moet bijvoorbeeld ook zeker getest worden als het gaat om het timingaspect waar we het eerder over hebben gehad. ZIPtuning zorgt voor zeer uitgebreid testen om de veiligheid te kunnen garanderen. We loggen bijvoorbeeld ook lambda-sensorgegevens. Daarnaast is het zeer belangrijk om de uitlaatgastemperatuur binnen bepaalde grenzen te houden om schade aan de turbo of het uitlaatsysteem te voorkomen. Het kennen van de limieten van auto-onderdelen en het optimaal testen tijdens het afstemmen is zeer belangrijk om ervoor te zorgen dat de auto veilig en betrouwbaar is na het chiptunen. We zijn erg trots op onze creaties, zowel qua prestaties als qua veiligheid en betrouwbaarheid.

De grenzen kennen en er overheen stappen

Al het bovenstaande vormt alleen de eerste fase van het chiptunen van een auto. Het is ontworpen om optimaal gebruik te maken van de mogelijkheden achter OEM-onderdelen of enkele kleine toevoegingen, afhankelijk van de wensen van onze klanten. We kunnen echter veel verder gaan. Wij kennen de grenzen van voorraadcomponenten door onze ervaring, onze kennis en eindeloos testen. Dit stelt ons in staat om de perfecte manier van handelen te ontwerpen voor extreme chiptuning oplossingen.

De tweede fase van het chiptunen

Elk van onze projecten op maat is bijzonder, maar de algemene richtlijnen geven aan dat het chiptunen in de tweede fase bestaat uit het toevoegen van meer capabele inlaat- en uitlaatonderdelen die de motor helpen beter te ademen. Deze openen een beetje meer ruimte voor software-aanpassingen die meer kracht extraheren, terwijl ze toch veilig blijven.

Na de tweede fase van het chiptunen

Fase drie en verdere fasen omvatten belangrijke hardware wijzigingen. In de meeste gevallen installeren we een meer hardcore turbolader en een aantal andere onderdelen om deze verandering te begeleiden. Bijna elke wijziging van de hardware van de motor vereist een zorgvuldige software-aanpassing die wordt beschreven in de eerste fase van chiptuning. Dit helpt ons om het volledige potentieel van de nieuwe onderdelen te benutten. Nadat we bijvoorbeeld een grotere turbo hebben toegevoegd, kunnen injectoren in sommige auto’s onvoldoende effectief zijn en onvoldoende brandstof injecteren, dus we hebben meer efficiëntie nodig. Intercoolers worden ook vaak vervangen, zelfs in fase 2. In sommige auto’s kan het nodig zijn om onderdelen zoals kopstukken of spruitstukken te vervangen, terwijl we in de meest extreme gevallen een complete motorreconstructie nodig hebben.

Onderdelen van de auto vervangen

Afhankelijk van het niveau van de chiptuning kan het nodig zijn om diverse andere auto-onderdelen te vervangen. Een auto met enkele honderden nieuwe pk’s heeft bijvoorbeeld meestal grotere remmen, stevigere ophanging, rolbeugel en andere vervangende onderdelen voor zwaar werk nodig. ZIPtuning vervangt onderdelen altijd met speciale onderdelen van gerenommeerde fabrikanten om de optimale veiligheid en betrouwbaarheid altijd te kunnen garanderen.

Chiptuning op maat

Zoals u kunt zien wordt het chiptunen echt een maatwerk project na de tweede fase van het chiptunen. Het project is sterk afhankelijk van een aantal factoren, waaronder natuurlijk vooral de wensen en eisen van de klant. Elke toevoeging in de motorwerking geeft meer ruimte voor een verandering in softwarebeheer en opent een paar nieuwe deuren. Naarmate we hogerop komen op de prestatieladder, neemt de stress die verschillende auto- en motoronderdelen moeten doorstaan echter sterk toe en zijn extra tests en aanpassingen nodig. Een veilige en betrouwbare auto maken is net zo belangrijk als het maken van een snelle auto.

Chiptuning door ZIPtuning

Een tuner die een goede fase 3 chiptuning kan realiseren beschikt over de nodige kennis van OEM-componenten en beperkingen. Dit is nodig om eersteklas chiptuning van fase 1-software te bieden zonder de veiligheid of duurzaamheid in gevaar te brengen. Is dit precies wat u zoekt? Dan kan ZIPtuning u alles bieden wat u nodig heeft. Onze ervaren tuners gaan graag voor u aan de slag en leveren een eindresultaat af waar u gegarandeerd zeer tevreden over zult zijn. Neemt u gerust eens vrijblijvend contact met ons op voor een afspraak of voor meer informatie en advies.

Gerelateerde berichten