Tuning Megane RS 250 ondergaat stage 2 tuning

GEPLAATST IN tuning

Goddelijke racewagen met duivels veel pit

RS, twee letters die je binnenvoeren in de wereld van sport en sensatie. De Renault Mégane RS 250 straalt sportiviteit en een exclusieve rijervaring uit. Een verleidelijke carrosserie, stijlvol van nature, sportief tot en met de LED-lampen. Goddelijk, maar niet alleen dat: er is ook nog het uitstekende onderstel en de fantastische prestaties van de motor. Een krachtige turbo met 250 pk. Kan ZIPtuning hieraan nog iets verbeteren? Natuurlijk, wij maken er een goddelijke racewagen met duivels veel extra pit van! Daar kan Marco van der Most, klant van ZIPtuning Evergem (België) over meepraten.

Renault had het een jaar of acht geleden behoorlijk zwaar. Dramatische kwaliteitsproblemen en hierdoor een sterk afnemende clientèle. Het design van haar wagens moest duurzame onverwoestbaarheid uitstralen, maar de kritiek was niet van de lucht. Inmiddels is dat tij al weer enige tijd gekeerd. Wat ons betreft was Renault met de introductie van de RS 250, in 2008, weer helemaal terug in de race.

Renault Megane RS 250 pk Chiptuning Stage 2Formule 1

Hoewel… Eén afdeling binnen Renault hield zich, gedurende die algehele malaise, continu kranig staande. Renault Sport. Denk maar aan de legendarische succesreeks als de Renault 5 GT Turbo, de Clio Williams, de Renault Sport Spider of de Clio V6. Stuk voor stuk formidabele machines die garant staan voor onbekommerd rijplezier. Zoals ook de Mégane RS. Stoere wielkasten, sportieve skirts en spoilers, de lange zwarte neus, de prachtige kont met diffusor en centrale uitlaat, en natuurlijk die awesome  wielen… wie wil hier nu niet in wegspurten?!

De Renault Mégane RS maakt het verschil dankzij het design dat zowel elegantie als kracht uitstraalt.
Het RS-onderstel is uitgerust met de beroemde onafhankelijke voorwielophanging, wat garant staat voor uitzonderlijk goede wegligging en optimale tractie. De onafhankelijke voorwielophanging is afkomstig uit de racerij; die houdt de krachten van de transmissie en de besturing gescheiden, zodat het vermogen beter op het wegdek wordt overgebracht. De combinatie met een differentieel met gelimiteerde slip (optioneel) is ideaal voor onderweg, maar ook op het circuit, waar hij alles uit de kast haalt. Zeker, deze wagen is rechtstreeks geïnspireerd op de Formule 1 racerij. Hij straalt efficiency uit en wil presteren, de pole position pakken. Een ambitie die je ook herkent in de belijning en het interieur. Dan hebben we het niet alleen over de stoelen, maar ook over de aluminium pedalen en het Renaultsport stuurwiel. Voor grotere precisie en betere leesbaarheid onder alle omstandigheden is het instrumentenpaneel van deze bolide bovendien weer van wijzers voorzien. Uitermate sportief!

Tuning door ZIP

Marco van der Most was al blij met zijn RS 250, maar had van vrienden gehoord dat de prestaties nog verder verbeterd konden worden als ZIPtuning zijn wagen onder handen zou nemen. Niet alleen liet hij zijn wagen ‘pimpen’ met een Milltek turboback uitlaat met sport cat, een Forge intercooler en een Blow off valve (totale kosten exclusief arbeid en tuning € 2.750,-), ook liet hij de experts van ZIPtuning Evergem (België) een ‘stage 2 software optimalisatie’ uitvoeren. Het vermogen van 250 pk werd daarmee opgeschroefd naar 332 pk. En het oorspronkelijke koppel van 340 Nm werd naar 472 Nm gebracht.

Forge Intercooler Renault Megane RS Blow Off Valve Renault Megane RS

Overtroffen verwachtingen

‘Mijn ervaring met ZIPtuning Evergem is echt geweldig! Vooraf had ik al wat goede verhalen gehoord van een collega. Ik had dus hoge verwachtingen en toch zijn ze overtroffen (door ik denk, echte liefhebbers)’, aldus de enthousiaste Marco van der Most. ‘Ze hebben me zowel vóór de aanschaf, tijdens en nog belangrijker, na de tuning alle aandacht gegeven. Zoals werd aangegeven: het allerbelangrijkste op de factuur is het telefoonnummer van ZIP! Daar houd ik van en eerlijk… zo hoort het ook! De prestaties van mijn RS 250 liegen er niet om en overschrijden de opgegeven normen. De auto rijdt en voelt een stuk sterker. Ik ben echt super tevreden en ik raad ZIPtuning aan bij iedere autoliefhebber.’ Marco roemt de kennis, kunde en service van ZIPtuning. Kijk, daar gaan wij, net als zijn RS, tevreden van grommen.

Over grommen gesproken…
Natuurlijk moesten we deze wagen zelf ook even uitproberen. We kozen voor een schitterend stukje asfalt, smal, glooiend, hier en daar een recht stuk, maar vooral veel bochten. Als je tenslotte iets moois wilt testen, dan moet je het ook goed doen. De Duitse Autobahn is voor als je puur voor snelheid gaat, maar de RS biedt zoveel meer. We trapten het gaspedaal van de RS in. Al na een paar seconden voel je dat je met een van de beste wagens van zijn soort op pad bent. Wow! En nog eens ‘Wow!’ voor de fenomenale wegligging. Het onderstel van de RS is zo formidabel uitgebalanceerd dat-ie bochten met een aan arrogantie grenzende zelfverzekerdheid opvreet, alsof de bocht er helemaal niet is. Nergens kreeg je het gevoel te stuiteren of hobbelig je weg te vervolgen. Dit is rijden zoals rijden bedoeld is! De besturing is uiterst precies, direct en snel. Maar nog intenser bij de RS is het remmen. Met geventileerde schijven en klauwen kan dit – oh, heerlijke rush! – belachelijk laat. De remmen werken subliem progressief en blijven vertragen. Wat een heerlijke wagen! Eerder hadden we hier ook al een met ‘concurrent’ Golf R gereden, maar die trakteerde ons op beduidend minder ‘oh’s’ en ‘ah’s’.

Dynografiek Renault Megane RS 250

Killer

Deze coupé is een killer. Hij doet exact wat jij hem met handen- en voetenwerk vertelt dat hij moet doen. En onderwijl gromt, briest en bromt de turbomotor. Wij weten het zeker: De Mégane RS is duidelijk sportiever dan de Golf R (270 pk). Hij overtreft de Duitser als je extatisch rijplezier zoekt. De Franse wagen is rauwer, venijniger en puur. RS mag dan kort zijn voor Renault Sport, de Fransman had er net zo goed Rally Sport van mogen maken. Want wij voelden ons meer coureur dan chauffeur, fantastisch!

Dit is een hot hatch die zich zonder gêne kan meten met andere krachtpatsers in zijn legioen, zoals de Audi TT-S, de Ford Focus RS of de Volkswagen Golf GTI en R. Echter, naast alle eerdergenoemde voordelen heeft de Renault nog een bijzonder vriendelijk pluspunt. Hij kostte nieuw net iets meer dan 31 mille en dat was beduidend minder dan wat er voor voornoemde concurrentie nieuw moest worden neergeteld. Zo kostte een Golf GTI een rug meer, maar dan kreeg je er  wel veertig paardenkrachten minder voor terug. Wilde je 40 pk meer dan de 250 van de Mégane RS, dan kon je de Ford Focus RS voor ruim 18 mille meer aanschaffen. Tja… wij weten het wel…  je laat je Mégane RS tunen door ZIPtuning, net zoals Marco dat deed.

Happy driving!

Wil jij jouw Mégane RS ook naar een hoger level brengen? Vraag dan nu vrijblijvend informatie aan, of maak een afspraak in een van onze vestigingen!

Gerelateerde berichten