Throwback Tuneday: Chiptuning Ferrari Challenge

GEPLAATST IN chiptuning

Met tuning een echte “wedstrijd” auto – Op 6 mei 2013 hebben wij het stoere broertje van de Ferrari 458 Italia aan mogen passen. Deze Ferrari 458 Challenge beschikt standaard over een vermogen van 570 pk en een topsnelheid van 325 km/u. Voor de coureur die deze “Challenge” regelmatig op het circuit van Spa bestuurt, was dit nog niet voldoende. In twee weken tijd hebben wij deze 458 van een perfecte circuitafstelling mogen voorzien.

De Ferrari 458 Challenge bij ZIPtuning

De Ferrari 458 Challenge beschikt over een felle V8 4.5 liter motor en een dual-clutch F1 versnellingsbak die, bij lagere toerentallen, garant staat voor een hoger koppel. In tegenstelling tot de Italia, beschikt de Challenge over dunnere aluminium carrosseriedelen, koolstofvezel Lexan ramen, een racecockpit, een racetanksysteem en 8 pk meer.

Op 6 mei 2013 zijn wij met de “Challenge” aan de slag gegaan. Uit de eerste metingen bleek dat deze over een fors hoger origineel vermogen beschikte dan de fabriekswaarden. De Ferrari beschikte origineel over 40 pk en 20 Nm meer.

 

Dynosheet Chiptuning Ferrari 458 Challenge

Klik op de afbeelding om deze te vergroten

De motor van de Challenge wordt aangestuurd door twee motormanagementsystemen van Bosch (MED9.6). Elke cilinderrij van vier cilinders heeft een motormanagement. Beide motormanagementsystemen zijn aangepast, onze programmeur van ZIPtuning kon ons het volgende melden:

  • De gewenste motorbelasting bij hoge relatieve luchtmassa is verhoogd tot maximaal 3%.
  • Er wordt een lagere lambda waarde gewenst door berijder namelijk 0.87506. Het gewenste mengsel is nu rijker, wat in meer performance resulteert.
  • De lambda limiet map is verhoogd naar een lambda van 0.84380.
  • Het ontstekingstijdstip bij hogere relatieve luchtvulling is extra vervroegd met 2 tot 5 krukasgraden om te zorgen dat het mengsel op het juiste moment verbrandt.
  • Het maximale toerental is verhoogd met 2,2%.
  • De limiet van het draaimoment gebaseerd op het toerental is verhoogd om meer Newtonmeters toe te laten.

Het geheel van deze aanpassing levert een maximaal vermogen van maar liefst 643 pk en 593 Nm!
Dynosheet Chiptuning Ferrari 458 Challenge

Klik op de afbeelding om deze te vergroten

Chiptuning Ferrari F458 ChallengeCircuit van Spa

De eigenaar Pedro wilde het nieuwe vermogen graag testen. Maar aangezien de Ferrari 458 Challenge niet op de openbare weg mag rijden, werd er een uitstapje naar het circuit van Spa gepland. Het circuit van Spa beschikt over een lengte van meer dan 7 km. Spa heeft veel heuvelachtige stukken, maar ook een aantal rechte stukken waarop hoge snelheden behaald kunnen worden. Een ideaal circuit om het nieuwe vermogen en de bijkomende driveability van de Ferrari 458 Challenge uitgebreid te testen.

Het enige wat er op de testdag ontbrak, was het zonnetje. Helaas was het bewolkt en regenachtig, waardoor het wegdek nat was en er op semi-slicks  gereden moest worden. Desalniettemin mocht dat de pret niet drukken en beschikt Pedro over goede stuurmanskunsten waardoor hij evengoed de getunede Challenge kon uittesten. Vanaf de vijfde ronde kon het gas er pas goed op en kon het testen beginnen. Wij waren tevreden met de resultaten die de Challenge boekte, maar natuurlijk was het net zo belangrijk dat Pedro tevreden was. Pedro zei hierover: “Ondanks het feit dat ik niet voluit heb kunnen gaan vanwege het natte wegdek, merk ik zeker dat de Ferrari meer vermogen heeft en een betere driveability. Bij het uitkomen van de bochten en als ik heuvelopwaarts rijd houdt de Ferrari meer over.”

Update: maandag 18 mei 2015 – “Terwijl de Ferrari de kilometers vrat alsof het niets was, deed onze videocamera hetzelfde met de geheugenkaart.”

Het enige wat aan dit artikel nog ontbrak was het beeldmateriaal dat destijds werd geschoten. Terwijl de Ferrari de kilometers vrat alsof het niets was, deed onze videocamera hetzelfde met de geheugenkaart. Die stroomde net zo snel vol als de Ferrari over het asfalt van het Spa-circuit scheurde. Helaas waren wij aansluitend heel wat minder snel met het monteren van een mooi filmpje. Sorry, maar vandaag hebben we heuglijk nieuws. We zijn klaar en het eindresultaat kun je eindelijk aanschouwen. Geniet! En denk aan de geur van verbrand rubber terwijl je kijkt…

Pieter Paul Castelein

Gerelateerde berichten