Wat weet je over turbos?

GEPLAATST IN vehicle_tech

Nu bijna alle autofabrikanten zich richten op downsizing neemt het gebruik van turbomotoren fors toe. Fabrikanten kiezen voor minder cilinders, gecombineerd met één of meerdere turbo’s. Schade aan turbo’s komt helaas dan ook regelmatig voor. Vaak wordt de schade veroorzaakt door defecten in andere delen van de motor. Het vervangen van een turbo is in de meeste gevallen niet de oplossing, slechts het uitstellen van het probleem. Wij hebben eens op een rij gezet wat de meest voorkomende redenen zijn van een kapotte turbo.

 

 

 

 

Overspeeding

Dit probleem heeft meerdere oorzaken. Naast het losschieten van een slang of afwijking van een sensor, kan ook een belemmering van de luchttoevoer aanleiding van dit probleem zijn. Als gevolg van deze mankementen draait de turbo te snel, waardoor er metaalmoeheid kan optreden. Uiteindelijk zullen er stukken in de turbo afbreken. Dit resulteert in een stilstaande auto en forse rookontwikkeling.

 

 

Vastzittende variabele geometrieVastzittende Variabele Geometrie

Een slechte verbranding of een niet juist functionerende EGR zijn vaak de oorzaak van een vastzittende variabele geometrie. Ten gevolge van de slechte verbranding krijg je te maken met roetvorming op de variabele regeling. Deze komt hierdoor vast te zitten. Het resultaat is een auto die continu motorstoringen heeft en een turbodruk die te hoog of te laag is.

 

 

Inslag vreemd deel turbinewiel

Wanneer je auto vermogensproblemen heeft dan kan dit in sommige gevallen komen doordat de turbo aan de uitlaatkant op het wiel en eventueel op de variabele geometrie beschadigd is. De oorzaak van deze beschadiging is in de meeste gevallen een in- of uitlaatklep, een stukje zuigerveer of een stukje EGR-klep die loslaat en met de uitlaatgassen mee de turbo in komt. Eventueel kan dit ook met harde kooldelen uit het uitlaatspruitstuk of de EGR.

 

 

Vervuilde smeringVervuilde smering

Een veel voorkomend probleem bij een turbo is vervuilde smering. Vaak wordt het veroorzaakt door het te lang doorrijden met dezelfde olie. Lekkende verstuivers kunnen ook de oorzaak van vervuilde smering zijn. Het gevolg is dat de turbo niet voldoende gesmeerd wordt en kapot gaat. Het verlies van vermogen en een rokende auto is het gevolg.

 

 

Inslag vreemd deel compressorwiel

Een turbo die abnormaal veel geluid maakt en een tekort aan vermogen heeft, kan wijzen op een beschadigde inlaatwiel. Deze beschadiging heeft meestal te maken met vuil vanuit het luchtfilter of de carterontluchting, delen van het luchtfilter zelf, van slangen of van de luchtmassameter raken los en vliegen met de lucht mee de turbo in.

 

 

CarterdrukCarterdruk

Verstopping, vervuiling of beschadiging van het carterontluchtingselement kan carterdruk veroorzaken. Het gevolg is een olielekkage omdat de turbo zijn olie niet goed kwijt kan wat weer resulteert in verminderde prestaties en een rokende motor. Versleten motoren hebben dit probleem aanzienlijk vaker dan goed onderhouden motoren.

 

 

Tekort aan smeringTekort aan smering

Verstopte leidingen, een tekort aan olie of een verstopte oliezeef. Dit zijn de drie grootste veroorzakers van een tekort aan smering. Als gevolg hiervan krijgt de turbo teveel speling en gaat de turbo aanlopen. Het kleine beetje olie wat er nog wel in terecht komt loopt de inlaat in. Het gevolg is een verlies aan vermogen en een rokende auto.

 

Bij een kapotte turbo is het van belang dat er gezocht wordt naar de oorzaak van het probleem, anders is de kans groot dat het probleem zich een paar maanden later weer voordoet. Een goede diagnose en analyse naar de oorzaak van het probleem is een must. Het  vervangen van alleen de turbo is vaak niet de juiste oplossing.

 

 

Klik op de afbeelding hierboven om het te vergroten.

Gerelateerde berichten