Waarom het uitvoeren van steady state-metingen belangrijk is

GEPLAATST IN vehicle_tech

Het tunen van motoren is een hobby (of vak) waarbij talloze uitdagingen en soms frustrerende situaties ontstaan. Met alle tabellen en uitleesgegevens in moderne ECU's kan het moeilijk zijn om vast te stellen met welke keuze je de juiste richting inslaat. Als stelregel geldt dat ECU-codes zijn opgedeeld in de twee regio's van statische en dynamische luchtstromen. Alle basale brandstofgrafieken zijn gebaseerd op de gegevens voor de statische luchtstroom en brandstofstroom. Daarom is het zo belangrijk om jouw metingen in ongewijzigde staat (steady state) uit te voeren, zodat je gegarandeerd nauwkeurige meetgegevens over jouw automotor verkrijgt.

De lucht/brandstofverhouding, luchtmassa-overdrachtsfunctie (MAF), VE en spark advance-tabellen zijn geoptimaliseerd voor statische omstandigheden. Zelfs wanneer je de dynamische luchtstromen kalibreert, bevind jij je nog niet in de steady state. We kunnen niet genoeg benadrukken dat je de enige relevante en nauwkeurige meetgegevens die je nodig hebt, krijgt aan het begin van jouw tuningproces. Natuurlijk heb je later ook nog meetgegevens nodig, maar het is belangrijk om de metingen in steady state te doen vóór je iets anders doet. Dit kan het verschil maken tussen een goed presterende en een slecht afgestelde motor.

Veel tuners zien dat één van de cilinders slecht presteert en dat deze prestaties niet kunnen worden gecorrigeerd met behulp van één van de basistabellen. Daarom kiezen ze voor tijdelijke tabellen. Deze tijdelijke tabellen kunnen je nauwkeurige gegevens bieden voor jouw slecht presterende cilinder. Toch mogen ze niet het uitgangspunt van jouw steady state-metingen vormen. Het gebeurt vaak dat de gegevens uit de tijdelijke tabellen in de basistabel worden geplaatst. Hierdoor heb je bijna iedere keer onnauwkeurige gegevens omdat de metingen van de motor in steady state niet juist worden weergegeven.

Om te garanderen dat je de dingen juist doet, dien je de basisprestaties van de motor in steady state in de basistabellen weer te geven. Vervolgens dien je de lucht/brandstofverhouding af te stemmen op het doel in de steady state. Natuurlijk loop je, wanneer je dit niet doet, het risico dat jouw cilinders te veel brandstof krijgen, wat uiteindelijk nadelig zal zijn voor de hele cilinder-wash. Om steady state-tests succesvol uit te voeren, dien je een goede belasting te hebben. Gewoonlijk vereist dit het gebruik van een belastingdragende dynamometer of een weg die lang genoeg is om de motor op hoge snelheid te laten draaien.

Hoewel het in kaart brengen van de steady state-metingen vaak vervelend kan zijn, wegen de nadelen niet op tegen de voordelen. Door de metingen kan je jouw getunede motor in optimale vorm behouden, terwijl tegelijkertijd alle onvolkomenheden of gevaren in de motor worden vermeden. Het niet maken van goede steady state-metingen is een veelvoorkomende vergissing die zelfs af en toe door de wol geverfde tuners maken. Het werken op basis van onnauwkeurige meetgegevens kan vaak tijdens het testen tot storingen leiden. Daarom is het zo belangrijk de motor in kaart te brengen aan de hand van de basistabellen in steady state.

Gerelateerde berichten