Mechanische problemen veroorzaken grotere problemen

GEPLAATST IN vehicle_tech

Het tunen van een auto met mechanische problemen is gedoemd te mislukken. Op zijn best krijg je een onjuiste afstelling die gebaseerd is op verkeerde aannames. In het slechtste geval draait de motor kapot door overbelasting tijdens het testen van de maximale condities op de testbank. Daarom is het van essentieel belang om voorafgaand aan het tunen alle mechanische problemen te verhelpen.

 

Bij mechanische problemen kun je denken aan relatief onschuldige mankementen, zoals een verkeerd ingestelde druk in de brandstofrail, waardoor het debiet naar de verstuivers ook wijzigt. Maar het kan ook gaan om ernstige problemen zoals een ontoelaatbare speling in de drijfstanglagers. Alles wat ook maar een beetje afwijkt van de norm kan leiden tot verkeerde waarden en verdere problemen.

 

Een van de bekendste mechanische problemen is een slecht aangehaald inlaatspruitstuk. Als het spruitstuk niet goed afdicht, kunnen er spleten ontstaan die afhankelijk van de omstandigheden een vacuümlek of een drukverhoging veroorzaken. Die lekken zijn tamelijk moeilijk te ontdekken en leiden vaak tot onnauwkeurige waarden. Ze zijn vooral problematisch wanneer het basiskenveld voor het volumetrisch rendement moet worden geprogrammeerd, omdat dat rendement in zo'n geval niet langer alleen afhankelijk is van de stand van de gasklep, maar ook van een onbekende factor die het luchtdebiet en de verdeling daarvan binnen het inlaatspruitstuk beïnvloedt. In deze situatie loopt de cilinder die zich het dichtst in de buurt van het lek bevindt op een armer mengsel dan de andere cilinders in dezelfde rij, wat leidt tot afwijkende waarden van de lambdasonde.

 

Om het nog ingewikkelder te maken wordt het mengsel van de lekkende cilinder gemengd met dat van de andere cilinders, zodat het lijkt of de hele cilinderrij op een te arm mengsel loopt. Meestal wordt in zo´n geval de brandstoftoevoer verhoogd tot de lambdawaarde van de complete cilinderrij in de buurt van de streefwaarde ligt. Het resultaat daarvan is dat één cilinder nog steeds te weinig brandstof krijgt en de aangrenzende cilinders te veel, waardoor de hele motor slecht draait. Uiteindelijk kan deze situatie leiden tot voortijdige slijtage van de cilindervoeringen in de cilinders die op een te rijk mengsel lopen en pingelen van de cilinder die op een te arm mengsel loopt.

 

Voor dit probleem bestaat echter een verrassend eenvoudige en goedkope oplossing. Lekken kunnen eenvoudig worden gevonden door een beetje reinigingsmiddel voor remmen of carburateurs op de contactvlakken van het inlaatspruitstuk te spuiten. De brandbare vloeistof wordt via het lek het spruitstuk ingezogen en verbrand, wat leidt tot een stijging van het toerental.

 

De conclusie van dit alles is dat het geen zin heeft een motor met mechanische problemen te tunen. Het enige wat je ermee bereikt is dat er een hoop nieuwe problemen ontstaan die moeilijk zijn op te lossen. Voor er überhaupt aan tuning gedacht kan worden, moet vaststaan dat alle instellingen goed zijn en dat alles in prima staat verkeert.

Gerelateerde berichten