AUDI RS Q3 TUNING – MEER KRACHT EN KOPPEL

GEPLAATST IN nieuws

Heeft u een Audi RS Q3 en wilt u genieten van meer kracht en koppel? Goed nieuws, want dat kan! ZIPtuning laat u profiteren van een groter vermogen en een groeiend rijplezier, door middel van professionele chiptuning. Natuurlijk vertellen wij u meer over het chiptunen van de Audi RS Q3.

Een verhoogd prestatiemodel

De RS Q3 verscheen in 2013 en diende als een verhoogd prestatiemodel voor de al geliefde RS3. De RS Q3 is nauw verwant aan de RS3, zijnde de verhoogde SUV-versie, dus Audi RS Q3-afstemming lijkt ook veel op de RS3-tuning waar we u meer over gaan vertellen.

De verbetering voor de RS3 was enorm, vooral bij de koppelmeting, die steeg tot 632 Nm. De eigenaar benadrukte herhaaldelijk dat het een heel nieuwe auto was. Het resultaat was echter nog beter dan die van een nieuwe auto. De nieuwste RS3 heeft 400 pk en met tuning van een 2015-model bereikten wij 422 pk.

Toch loopt de RS Q3 nu een beetje achter op de RS3. De krachtigste versie van de RS Q3 biedt een prestatie van 367 pk en 465 Nm koppel, en dat is een speciaal model. Het reguliere model heeft 340 pk en 450 Nm te bieden. Dat is aanzienlijk lager dan in de huidige RS Q3.

Werken aan een afstemmingsproces

2.5 tfsi RS Q3We hebben recent gewerkt aan het RS Q3-afstemmingsproject voor de  krachtigste versie en de resultaten waren uitstekend. De vermogens- en koppelwaarden die bij deze specifieke versie werden gemeten overtreffen in feite de waarden die we voor de RS3 hebben gemeten. Na tuning steeg de RS Q3-prestatie van 367 pk en 465 Nm koppel tot 427 pk en 636 Nm.

Het vermogen is uitstekend, maar het koppel is echt enorm, waardoor deze kleine SUV ongelooflijk reageert in elk rijregime. Wij vertellen u graag wat wij hebben gedaan met deze auto.

Fase 1 van de Audi RS Q3 tuning

Voor deze upgrade zijn geen nieuwe onderdelen nodig. Het bestaat uit software-upgrades voor de OEM-ECU die resulteren in een aanzienlijke toename van vermogen en koppel.

Een belangrijke verandering is een aanpassing van de hoeveelheid zuurstof die de motor krijgt. Dit wordt gedaan door de turbodruk te verhogen. Hierbij is het belangrijk om te weten hoe ver gegaan kan worden om de veiligheid en betrouwbaarheid van hardware-onderdelen te behouden. Dit is waar onze testprocedures in het spel komen. We meten alles grondig, gebruiken eersteklas apparatuur en zorgen ervoor dat we altijd binnen veilige grenzen blijven.

Het gewoon toevoegen van meer lucht zou echter niet de eerder beschreven verbeteringen brengen. De volgende stap is het handhaven van de stoichiometrische lucht / brandstofverhouding door de hoeveelheid brandstof die in de cilinders wordt gestuurd te vergroten. Dit zorgt voor een grondige verbranding en stelt ons in staat de krachttoename voor de motor te leveren. Het resultaat is de genoemde toename tot 427 pk en 636 Nm koppel.

Audi RS Q3 origineel VS getuned

Wat doen wij nog meer aan de auto?

Deze twee aanpassingen vormen de basis van de krachttoename die we bieden door RS Q3-chiptuning. Dit zijn echter niet de enige dingen die we doen. We stimuleren ook de ontsteking om een ​​betere pedaalrespons te bieden. Ontsteking door voortbeweging betekent dat de motor sneller reageert op uw input, waardoor u een directer gevoel krijgt dat, in combinatie met het toegevoegde vermogen en koppel, de auto gewoonweg veel beter reageert en rijdt.

Het spreekt voor zich dat het ook belangrijk is om het ontstekingstijdstip binnen veilige grenzen te houden. Wanneer dit niet juist gebeurt, dan kan er aanzienlijke schade aan de motor ontstaan, waardoor deze vaak onbruikbaar en onherstelbaar wordt. We kunnen niet genoeg benadrukken hoe belangrijk genoeg testen is.

Uitgebreid testen is altijd belangrijk

Uitgebreid testen heeft ook meer voordelen. Het stelt ons in staat om naar de uiterste grenzen te gaan zonder ze te overschrijden. Dit betekent dat onze afstemming meer kracht geeft en tegelijkertijd de veiligheid waarborgt. Zonder informatie uit testen en datalogging te verzamelen, zouden we gedwongen worden om ons te beperken op aanpassingen om er zeker van te zijn dat we geen limieten overschrijden.

Testen, uitgebreide kennis, tientallen jaren ervaring en hoogwaardige apparatuur geven ons vertrouwen om de limieten na te streven die ongeëvenaarde vermogens- en koppelwaarden geven, zonder ook maar enig risico te lopen.

Het is de moeite waard om te benadrukken dat de OEM-setup het totale koppel vanaf slechts 1.625 tpm bracht en dezelfde waarde volgde tot 5.550 tpm. Hierdoor was de auto zeer gemakkelijk te besturen. We hebben onze afstemming ontwikkeld om dezelfde veelzijdigheid te bieden, alleen op een hoger niveau. Het topkoppel is over hetzelfde brede bereik beschikbaar, waardoor de mooie rijervaring waar de RS-modellen bekend om staan gegarandeerd blijft.

De snelheidsbegrenzer verwijderen

Ten slotte kunnen we u uiteindelijk nóg meer bieden door de snelheidsbegrenzer te verwijderen en uw RS Q3 zijn volledige potentieel te laten ontketenen. Dit betekent dat uw Audi RS Q3 alles en iedereen achter zich weet te laten op de weg. ZIPtuning ontwikkelt specifieke fase 2 en 3 tuningsprojecten met verschillende niveaus van hardware wijzigingen voor een sterke toename van het vermogen.

Neemt u gerust eens vrijblijvend contact met ons op wanneer u hier meer over wilt weten of wanneer u interesse heeft in het laten chiptunen van uw Audi RS Q3 door de professionals van ZIPtuning. Wij informeren en adviseren u graag.

RS Q3 Tuning

Gerelateerde berichten