2019 Ford F-150 Raptor 3.5 V6 ZIPTUNING: MASSIEF!!

GEPLAATST IN nieuws

De Ford F-150 Raptor is een monster van een voertuig, stoer en robuust. Wat je ook wilt doen, het kan met de Raptor, terwijl je een geweldige grijns op je gezicht krijgt terwijl je het doet. Dit keer rijden we in een 2019 Ford F-150 Raptor V6 3.5 T. De snelle pick-up truck die overal kan komen gaat het modeljaar 2019 in met een handvol wijzigingen die hem, bijna ongelooflijk, nog capabeler maken. Het is bijna alsof de Ford F-150 Raptor het onmogelijke mogelijk maakt!

ZIPTUNING Stage 1: 450 PK -> 483 PK / 691 NM –> 773 NM

21e-eeuwse ophanging

De grootste verandering van de Ford F-150 Raptor sinds 2017 is de toevoeging van slimme, elektronisch gestuurde schokdempers. De dempingscurves van de Fox Racing Live Valve-schokdempers kunnen in real time worden aangepast door de boordcomputers van de Ford F-150 Raptor. De truck is daardoor nog beter in staat om te stuiteren en rond te rijden op elk terrein – vooral omdat de nieuwe jump-modus de schokdempers aanpast om beter om te gaan met het loslaten van – en neerkomen op – het vaste land.

Zelfs de hardste Raptor-bestuurder zal echter enige tijd op het asfalt moeten doorbrengen en daar lijkt de Fox-vering het grootste effect te hebben gehad. Waar de laatste Ford F-150 Raptor waarmee ik reed als een zeilboot door de bochten gleed, vertoont het 2019-model een werkelijk opmerkelijk solide lichaamsbeheersing die zorgt voor veel meer vertrouwen op de weg. De adaptieve schokdempers vermijden in wezen dat traditionele compromis van off-road trucks, dat is dat de zachte ophangingsinstellingen die je nodig hebt om rotsen en hobbels te verwerken, resulteren in een vage en bewegelijke “ride-and-handling” mix.

Moeiteloze prestaties van de Ford F-150 Raptor

Er zijn onder de motorkap geen veranderingen te vinden in het model uit 2019, en dat was ook zeker niet noodzakelijk. De unieke versie van de bekende 3,5-liter twin-turbo V6 van de Ford F-150 Raptor is krachtig en sterk, origineel met 457 pk en een enorm koppel van 691 NM dat al vanaf 3.500 t/min beschikbaar is en voorzien van onze ZIPTUNING Stage 1 Upgrade richting 485 PK en 773 NM. De Stage 1 van de CLA 45 AMG ECU tuning bestaat alleen uit software tweaks. De belangrijkste komt in de vorm van een verhoogde turbodruk, die veel meer lucht in de cilinders duwt. Andere wijzigingen vloeien voort uit de eerste. Meer lucht betekent namelijk dat de auto meer brandstof nodig heeft, zodat het lucht-brandstofmengsel op peil blijft.

Verbeterde gasrespons van de Ford F-150 Raptor

Door de injectie eerder te starten, verbetert ook de gasrespons en dat voel je tijdens het rijden. Koppel dat aan de soepele en snel schakelende automatische transmissie met 10 versnellingen, zodat de Raptor accelereert met een felheid die zijn gewicht van ruim 2.600 kilo doet vervliegen. De motor wordt aangestuurd door een BOSCH MG1CS015 ECU. Deze MG 1 van Bosch wordt nu ook op de Ford Focus gebruikt en bijvoorbeeld op de Mustang 2.3 (ECOBOOST BOSCH MG1 CS 017). Het kanon, de Mustang Shelby 5.2 V8 32V GT500 567KW 771HP, is voorzien van een BOSCH MG1CS019 ECU.

De Ford F-150 Raptor produceert een opwindend geluid

De Ford F-150 Raptor trekt echt, met grote snelheid gecombineerd met een enorm diepe klank uit zijn uitlaten. Natuurlijk is de uitlaat niet zo opwindend als de 6,2-liter V8 van de eerste Raptor, maar het geluid en de agressie die je van een stoere truck verlangt, zijn nog steeds heel goed aanwezig. De gigantische metalen schakelflippers voelen geweldig aan en zorgen voor onmiddellijk schakelen, maar eerlijk gezegd is de 10-traps automaat responsief genoeg, je hoeft ze niet zo direct te gebruiken.

In de rij modi, die met de knoppen aan het stuur kunnen worden geselecteerd, worden het gaspedaal en de transmissie verder aangepast, evenals de vierwielaandrijving en de ophanging. Normal en Sport zijn natuurlijk het meest geschikt voor straatgebruik, maar het mooist en verleidelijkst is te kiezen voor de “zand optie”, oftewel rulle ondergrond, en dan over een akker te scheuren, en wat onze Scandinavische klant betreft over het dichtstbijzijnde besneeuwde veld!

De Ford F-150 Raptor blijft wel een truck

De 2019 Ford F-150 Raptor doet nog steeds alles wat je verwacht van een auto met een laadbak. Onze getunede auto, een SuperCrew-model, mag 4.000 kilo trekken. Een andere toevoeging voor het modeljaar 2019 is Trail Control, wat in wezen cruise control is voor off-road gebruik. Het is een evolutie van hill-descent control, waarmee bestuurders een snelheid kunnen instellen en zich vervolgens kunnen concentreren op het sturen; Trail Control regelt de acceleratie en het remmen om je op de gekozen snelheid te houden. Het werkt in elke rijmodus bij snelheden tussen 1 en zo’n 60 km per uur.

Om je offroad-avonturen in de gaten te houden, kan een modus van de digitale boordcomputer details weergeven over de werking van de schokdempers en de besturing van de truck, terwijl een andere modus relevante details over de hellingshoek weergeeft. Een optionele naar voren gerichte camera, met een eigen sproeier om hem schoon te houden op het parcours, is net zo handig voor krappe parkeerplaatsen als voor het inspecteren van obstakels voor de enorme motorkap van de Ford F-150 Raptor. Het ziet er gewoon geweldig uit.

De Ford F-150 Raptor blijft een beest om te zien

De enorme motorkap maakt deel uit van wat de Ford F-150 Raptor zo’n indrukwekkende aanwezigheid op de weg geeft. De grote wielen, de verhoogde stand, de functionele beschermplaten en de enorme spatborden maken hem veel stoerder dan de met chroom afgewerkte F-150 Lariat. Een unieke voorbumper biedt niet alleen een blik op de ophangingscomponenten en oranje Fox-schokdempers, maar zorgt ook voor meer ruimte in het terrein. Samen met andere details, zoals diverse ventilatieopeningen, Raptor-badges en de grote uitlaten, is het geen verrassing dat tijdens mijn test een vreemdeling bij een tankstation ongevraagd stopte om te zeggen: “Dat ding ziet eruit als een beest!”

Het stijlvolle interieur van de Ford F-150 Raptor

De ontwerpers van Ford hebben het interieur van de Ford F-150 Raptor ook goed uitgerust, met mooi beklede stoelen en een met leder bekleed stuurwiel met een pittige rode middenstreep. Recaro zetels met blauwe accenten zijn nieuw beschikbaar voor de 2019 uitvoering, maar waren niet gemonteerd op mijn tester; ze zullen waarschijnlijk een must-have upgrade zijn als je regelmatig het soort off-pavement avonturen doet waarbij je in de standaard zetels wordt verdrongen.

Andere kenmerken zijn een 8-inch touchscreen infotainmentsysteem met Ford’s uitstekende Sync 3 software, met ondersteuning voor Apple CarPlay en Android Auto. Een ingebouwde 4G LTE-modem kan een wifi-hotspot bieden voor maximaal 10 apparaten. Het infotainmentsysteem reageert snel op invoer en de menustructuur is eenvoudig te begrijpen. Meer informatie is beschikbaar in de digitale boordcomputer: eenvoudige zaken zoals bandenspanning en ritinformatie, of gedetailleerde zaken, zoals motortemperatuur en olietemperatuur of de eerder genoemde terreinmeters. Toch was mijn Ford F-150 Raptor testtruck niet overladen met moderne snufjes. Hij heeft nog steeds een traditionele sleutel, in plaats van een drukknopstart, en mist actieve veiligheidstechnologie behalve de dodehoekbewaking.

Een stoer monster in elke zin van het woord

Soms voelt het overdreven om de grote Ford truck te gebruiken op plaatsen die niet, laten we zeggen, uitgestrekte woestijnen zijn. Met een breedte van bijna 2,20 meter past de Ford F-150 Raptor in de meeste parkeervakken nauwelijks tussen de lijnen, en met een lengte van 1,75 meter stak mijn SuperCrew tester altijd boven de rand uit. Dit grote beest is over het algemeen ook behoorlijk dorstig. Als je niet van plan bent de buitenwijken te ontvluchten en hem volledig te gebruiken, dan is de Ford F-150 Raptor waarschijnlijk overkill. Maar ja, geldt dat ook niet voor de koolstofvezel supercars met een snelheid van 300 km per uur die we prijzen om hun circuitcapaciteiten?

Kijk naar vergelijkbare merken, zoals Dodge RAM of de Toyota TUNDRA, en je zal zien dat geen enkele andere pick-up truck deze snelheid, off-road prestaties en algemene capaciteiten combineert. Die bijzonderheid alleen al is een groot deel van wat Ford’s robuuste truck zo aantrekkelijk maakt voor liefhebbers.

Onder de indruk van de Ford F-150 Raptor na het tunen

Dus, misschien wil je de Ford F-150 Raptor omdat hij er cool uitziet en klinkt, misschien wil je dit monster als een onbekommerde topper op de weg, of wil je ermee door de woestijn scheuren of over modderige paden rijden. Wat jouw eisen ook zijn, de Ford F-150 Raptor kan het aan, omdat deze unieke off-road prestaties en algemene capaciteiten combineert. Onze klant is voorlopig erg tevreden en rijdt na een werkperiode in Nederland terug over de snelweg naar het ruige landschap van Zweden, waar deze ZIPTUNING Ford F-150 Raptor helemaal in zijn element is. Wij zijn ook tevreden en bovendien erg onder de indruk van deze power truck.

Gerelateerde berichten