Site pictogram ZipTuning

My ZIP Ride kastenbouwer Rob waarschuwt: Goedkoop is duurkoop

BMW 320d 184 pk chiptuning

Hij is er wat huiverig voor om met naam en toenaam in deze editie van My ZIP Ride genoemd te worden. ‘Dat heeft onder andere te maken met de huidige garantie van mijn auto, maar ook met hoe andere mensen tegen tuning aankijken,’ vertelt Rob, directeur/eigenaar van een bedrijf dat kasten op maat maakt. ‘Klanten, maar ook vrienden, hebben allemaal een mening, en soms valt die bij een liefhebberij zoals deze niet altijd goed uit.’ Maar over één ding is hij wel duidelijk: ‘Ik raad een ieder tuning bij ZIPtuning aan!’

 

 

 

Rob is eigenaar van een kastenwinkel. ‘Wij produceren zelf kasten, waaronder inloopkasten, schuifdeurkasten, draaideurkasten en dergelijke. Hierbij wordt alles op maat gemaakt. Uiteraard verzorgen wij ook de montage van de kasten.’

 

 

Vijf auto’s getuned

‘Ik heb inmiddels vijf auto’s bij ZIPtuning laten tunen, waaronder een Volvo V70 2.5T, waarbij het standaardvermogen van 210 pk naar 250 pk is gegaan. Maar ook een Ford Mondeo 2.0 TDCi, die van 140 pk naar 170 pk is getuned, en een Audi A4 Avant 3.0 TDI, die van 232 pk naar 280 pk ging. Doordat hier nu geen begrenzer meer op zit, is de topsnelheid 270 km/u. Verder heb ik een BMW 520 van 163 naar 181 pk laten brengen en ben ik op dit moment in het bezit van een nieuwe BMW 320d (F31) Touring. Standaard heeft deze wagen 184 pk, maar na tuning is dat 222 pk geworden.’ Alle auto’s zijn privéauto’s, zo vertelt hij, waarbij ze deels wel zakelijk gebruikt werden.

 

Geen Powerbox!

De kastenbouwer is naar eigen zeggen een liefhebber van auto’s en heeft op het internet veel rondgestruind, op zoek naar de mogelijkheden om zijn wagens te chiptunen. ‘Er zijn uiteraard heel veel aanbieders, maar het merendeel biedt slechts een standaard powerbox systeem.’ Zoiets wilde hij pertinent niet nog een keer, zo maakt hij duidelijk. ‘Ik had dit eerder al eens bij een zakelijke auto geprobeerd, maar ik ontdekte al snel dat dit geen succes was. De motor begon ervan te haperen en uiteindelijk leverde het vermogensverlies in plaats van winst op!’

 

Door schade en schande ontdekte hij dat het gezegde ‘goedkoop is duurkoop’ er niet voor niets is. ‘Uiteindelijk ben ik bij ZIPtuning terechtgekomen. Hier werd me al snel duidelijk dat er bij het tunen van een auto veel meer komt kijken. Het belangrijkste is de computer van de auto, de ECU. Deze wordt volledig opnieuw geprogrammeerd.’

 

Liefhebber voor auto’s

Hij noemt zichzelf een grote autoliefhebber. ‘Als autoliefhebber is het fijn om een mooie, goede auto te hebben, al is er uiteraard wel een grens met betrekking tot het budget,’ zegt hij. ‘Ik ben een fan van Duitse auto’s. Ze zijn degelijk, hebben een mooie uitstraling en beschikken over goede motoren.’ Zijn voorkeur gaat daarbij uit naar een automaat, want dat is naar zijn zeggen toch wel relaxter rijden. ‘Voor mij is een auto meer dan een alleen een vervoermiddel dat me van A naar B brengt. Daarom is mijn huidige auto dan ook geen basismodel, maar een luxe uitvoering met een sportpakket voorzien van bijbehorende 18″ velgen en dergelijke. Ook voorgaande auto’s waren geen standaarduitvoeringen.’ Als eigen baas rijdt hij circa 35.000 kilometer per jaar.

 

Verleidelijk rijden

‘De meeste auto’s hebben na tuning een behoorlijke vermogenswinst. Als liefhebber wil je dan toch wel eens uitproberen wat er, bij iedere getunde auto die je rijdt, mogelijk is. Een hoger koppel en meer pk’s is dan beslist mooi meegenomen!’ zo weet hij. ‘De auto’s rijden na tuning veel beter. Dit is onder andere merkbaar bij de respons van het indrukken van je gaspedaal. De reactie is sneller, de auto komt makkelijker in zijn toeren,’ klinkt het lyrisch. ‘Sportief gezien is dit uiteraard een goede verbetering, c.q. vooruitgang. Het is zeer verleidelijk om het gaspedaal te gebruiken. Wellicht zal de auto zuiniger rijden, maar daar heb ik nog niet naar gekeken.’

“‘Bij het tunen van een auto kom veel meer kijken”

Voorheen, toen hij nog niet voor zichzelf werkte, reed Rob tussen de 80.000 en 100.000 km per jaar. ‘Meestal vertrok ik ’s ochtends tussen 5.00 en 6.00 uur. Toen was er nog de mogelijkheid om je auto tot het uiterste te proberen. Dan ontving je ook wel eens een boete, maar met die kilometers op jaarbasis was dat nog redelijk ‘begrijpelijk’.’ Met de huidige drukte op de wegen is dit in Nederland niet meer mogelijk, weet hij. ‘Maar als de gelegenheid er is, dan kun je bij onze oosterburen nog wel eens flink het gas intrappen!’

 

Aanrader

‘Uiteraard heb ik andere mensen, die overwogen om hun auto te tunen, aangeraden om dit bij ZIPtuning te laten doen. Puur voor de kwaliteit,’ zo vertelt hij. ‘Zeker, de prijs van hun dienstverlening staat niet in verhouding tot het plaatsen van een zogenoemde ‘powerbox’, maar voor kwaliteit betaal je nu eenmaal iets meer.’

 

Benieuwd wat het team van ZIPtuning voor jouw wagen kan doen? Informeer nu vrijblijvend naar de mogelijkheden, of maak meteen een afspraak!

Mobiele versie afsluiten