Site pictogram ZipTuning

Hybride verliest van dieselauto

Tuning

De hybride auto, zoals de Toyota Prius, verliest terrein ten opzichte van de zeer zuinige dieselauto

De hybride auto, zoals de Toyota Prius, verliest terrein ten opzichte van de zeer zuinige dieselauto. In een jaar tijd is het aandeel diesels flink gestegen.Dit blijkt uit een rapport dat het ING Economisch Bureau donderdag uitbracht.

Volgens de bank is vooral de zuinige dieselauto nu in trek. Sinds ongeveer een jaar bieden verschillende fabrikanten zeer zuinige varianten aan, zoals de Volkswagen Polo Bluemotion, de Opel Corsa Ecoflex en de Fiat Punto Evo.

Uitstoot
Eigenaren van deze auto's betalen geen wegenbelasting en aanschafbelasting (bpm), en zakelijke rijders krijgen een lage bijtelling van 14%. Door deze voordelen steeg het aandeel diesels onder de nieuw verkochte auto's in een jaar tijd van 16,5% naar 26,9%.

Zuinige, hybride auto's zoals de Toyota Prius en de Honda Civic Hybrid zijn al langer verkrijgbaar en kennen ook al langer fiscale voordelen. In 2009 piekte de verkoop van deze auto's tot een aandeel van 4,2%. Maar nadat steeds meer autofabrikanten met andere, fiscaalvriendelijke modellen kwamen begon het marktaandeel te zakken. Dit stond vorig jaar op 3,5%, en inmiddels op 2,9%.

De fiscale stimulering van zuinige auto's is een succes, stelt het ING Economisch Bureau. In vijf jaar tijd is de CO2-uitstoot van de nieuw verkochte auto's met een kwart gedaald. Vooral het afgelopen jaar ging het hard. In 2010 was de gemiddelde uitstoot nog 135,7 gram CO2 per kilometer. In maart dit jaar is dit gedaald naar 127 gram per kilometer.
 

Mobiele versie afsluiten