Site pictogram ZipTuning

Haal nu alles uit je motor

Audi a1 ziptuning chiptuning

Ontevreden over de rijprestaties van je huidige wagen? Je wilt jouw bolide pittiger en krachtiger? Je denkt er zelfs aan hem maar om te ruilen voor een andere bolide die wel voldoende power heeft? Ho, wacht even! De motor van jouw auto kan zoveel meer dan je denkt. ZIPtuning geeft je wagen meer pit en betere prestaties. Met onze chiptuning. Iedere dag groeit onze database van te tunen modellen. Net als onze database van tevreden klanten. Wedden dat jij daar ook bij kunt horen?!

Enkele voorbeelden van de nieuw te tunen modellen: de Audi A1 (2015) 1.0 TFSI 95 pk, de Golf VII 1.0 TSI 115 pk, de Jaguar XE 2.0D & 2.0T en de Mercedes C en de Vito (met 1600 motoren).

Verbeterde prestaties na tuning

De voorgaande woorden onderstrepen we graag met de ervaring vanuit de praktijk. We kijken naar de Audi A1 1.0 TFSI (vanaf 2015). Deze wagen heeft af fabriek 95 pk en 160 Nm koppel. Na tuning is het aantal paardenkrachten toegenomen met 20 naar 115 pk en is het koppel met maar liefst 40 Nm opgelopen naar 200 Nm. De topsnelheid bedroeg oorspronkelijk 186 km/u en is nu ongeveer 201 km/u. De acceleratie was 10,9 seconden, maar de wagen is nu al van nul naar honderd in circa 9.9 seconden. Wil jij je Audi A1 ook helemaal bij de tijd hebben? Kom dan langs bij ZIPtuning.

Of neem de Volkswagen Golf VII 1.0 TSI. Affabriek heeft deze wagen 115 pk en 200 Nm koppel. Na chiptuning is het aantal paardenkrachten toegenomen met 27 naar 142 pk en is het koppel met maar liefst 58 Nm opgelopen naar 258 Nm. De topsnelheid bedroeg oorspronkelijk 204 km/u en is nu ongeveer 219 km/u. De acceleratie was 9,7 seconden, maar de wagen raast nu al van nul naar honderd in circa 8.7 seconden.

Ook de Jaguar XE 2.0D & 2.0T kunnen we vanaf heden tunen. Als voorbeeld nemen we de Jaguar XE 2.0D. Affabriek heeft deze wagen 163 pk en 380 Nm koppel. Na tuning is het aantal paardenkrachten toegenomen met 44 naar 207 pk en is het koppel met maar liefst 93 Nm opgelopen naar 473 Nm. Dat is een behoorlijk verschil dat je zeker zult merken. De topsnelheid bedroeg oorspronkelijk 227 km/u en is nu ongeveer 247 km/u. De acceleratie hing rond de 8,4 seconden, maar de wagen spurt nu al van nul naar honderd in circa 6.9 seconden.

Dit is nog maar een kleine greep uit de nieuw te tunen modellen. Benieuwd of jouw model ook te chiptunen valt? Bekijk het direct op onze website

Veilig en vertrouwd

Waarom tunen bij ZIPtuning? Vestigingsmanager Joost Masmeijer legt het graag uit: ‘De werking van een verbrandingsmotor is afhankelijk van drie factoren: brandstof, zuurstof en ontsteking. Het motormanagement bepaalt de verhoudingen tussen deze factoren en zet daarover een aantal filters en limiters. ZIPtuning beïnvloedt het motormanagement dusdanig dat het verbrandingsproces nog beter wordt, waardoor jouw motor efficiënter gaat draaien. Wij doen niet zomaar een slag in de lucht als wij de turbo of de injectie van jouw auto met een paar procent verhogen. Wij weten als expert precies wat we doen. Al onze modificaties zijn uiterst nauwkeurig gecalculeerd. Deze modificaties zijn op Original Equipment Manufacturer (OEM) niveau en wij volgen de architectuur van de fabrikant. Na de ZIPtuning beschikt je motor over meer pk’s en meer koppel. Dat merk je meteen bij het verlaten van onze werkplaats. Meer koppel betekent een hoger rendement en soepeler rijden in het dagelijks verkeer. Soms resulteert dat zelfs ook nog in een lager brandstofverbruik.’

Software modificeren door het toevoegen van een tiental procenten turbodruk, brandstofinjectie of het inkopen van software via het internet raden wij te allen tijde af. Het is belangrijk om te weten hoe het motormanagement werkt en hoe het pad dat brandstof, lucht en ontsteking in het motormanagement volgen eruitziet. Alleen een vermogenswinst “voelen” na de software aanpassing, of dit meten op de testbank is geen enkele garantie dat jouw motor optimaal is afgesteld. Sterker nog: in de meeste gevallen zijn de aanpassingen volgens de fabrikant is volledig onlogisch, inefficiënt en schadelijk voor jouw motor. Datalogging tijdens het aanpassen van de software is dan ook noodzakelijk om zo de AFR-ratio, turbo, ontsteking, temperaturen en inspuiting te meten.

Optimalisatie ontstekingstijdstip

Behalve het verhogen van de turbodruk en injectie is ook het meten van de ontstekingsvervroeging of de vertraging noodzakelijk. Door de aanpassingen verandert de verbranding behoorlijk en dit vereist ook een optimalisatie van het ontstekingstijdstip. Het gevolg van goede timing is efficiënte verbranding en winst van koppel. Een ander gevolg is dat dit ten goede komt voor het uitlaatsysteem en de turbo, en het zorgt voor gecontroleerde explosies in de motor. Tenslotte is inefficiënte verbranding één van de oorzaken van motorschade bij benzinemotoren. Wij modificeren daarom het ontstekingstijdstip, stellen het correct af en controleren de werking tijdens een datalog.

Voelbare tuning

Het gevoel dat de tuning geeft controleren wij altijd. Dat klinkt misschien vreemd, maar vaak wordt bij chiptuning alleen het moment van WOT, oftewel Wide Open Trottle (100% gaspedaal) aangepast. Dit terwijl je tijdens het rijden meestal helemaal niet vol gas rijdt. Daarom zorgen wij ervoor dat je ook bij lagere gaspedaalstanden al meer kracht voelt. Het “Wow” effect zal hierdoor met onze chiptuning veel beter zijn.

Waarom kiezen voor ZIP?

80.000 tevreden klanten
Tuning op maat
Eigen research & ontwikkeling
Kwaliteit en betrouwbaarheid
2 jaar motorgarantie
3 jaar software garantie

Waar wacht je nog op? Onderneem vandaag nog actie om ook jouw bolide naar een hoger level te brengen! Vraag dan nu vrijblijvend informatie aan, of maak een afspraak in een van onze vestigingen!

Mobiele versie afsluiten