Site pictogram ZipTuning

Dynowar BMW X5 40d vs Porsche Cayenne 3.0d

Porsche Cayenne ziptuning chiptuning

Vandaag gaan wij op stap met twee alom bekende SUV’s. Ondanks het feit dat de focus tegenwoordig ligt op kleinere auto’s en steeds meer mensen de benzineslurpers laten staan, zijn dit twee modellen die goed verkopen bij beide merken. Vandaag nemen wij twee zuinigere versies mee, dit zijn overigens ook de best verkopende modellen. Wij gaan uitzoeken welke het beste is.

 

 

De Porsche Cayenne 3.0d 

Wat ons direct opvalt als we de parkeerplaats oplopen is hoe volwassen de Cayenne 3.0d geworden is. De eerste versie was lomp en grof, deze versie is chique en in proportie. Toch zal niet iedereen van deze auto houden. Het is en blijft een SUV en dat moet je ding zijn. Het is geen gemakkelijke auto om in de stad mee te manoeuvreren en in krappe straatjes voelt deze kolos zich ook niet thuis.

 

Bij het openen van het portier krijgen we spontaan een glimlach op ons gezicht. Het interieur van de Cayenne ziet er strak en chique uit. Het model dat wij rijden is voorzien van 21 inch wielen in dezelfde pikzwarte kleur als de auto. De auto ziet er mede door deze kleurstelling behoorlijk fout uit en hij zal menig medeweggebruiker zonder enige moeite een baantje naar rechts laten sturen.

 

Na een klein uurtje gereden te hebben valt ons op dat de auto zich niet laat besturen als een SUV. Natuurlijk merk je wanneer je op de rem trapt dat je te maken hebt met een volwassen SUV die het nodige weegt, maar dit is iets wat geen enkele fabrikant ooit heeft weten te veranderen. Waar sommige SUV’s overhellen of last hebben van onderstuur in een bocht heeft de Cayenne daar absoluut geen last van. Wanneer je voldoende aanremt voor de bocht kun je behoorlijk scherp insturen zonder het gevoel te krijgen dat je om gaat rollen. Dit geeft een vertrouwd gevoel en nodigt uit tot sportief rijgedrag, iets wat wij persoonlijk altijd als een pluspunt zien. Toch moet je de Cayenne niet willen gebruiken als raceauto. Het doel van deze auto is het maken van kilometers, veel kilometers. De 3.0 diesel is voldoende krachtig om de auto mee te laten komen in het verkeer, maar hij laat zeker ruimte voor een beetje extra power. 

Standaard levert het blok 245 pk en 550 Nm. Na chiptuning kun je hier 57 pk en 83 Nm bij optellen. Het totaal komt dan op een flink pittigere 302 pk en 663 Nm. Vooral de winst in koppel is interessant voor een grote SUV als de Cayenne.

 

 

 

 

De BMW X5 40d

Waar de Porsche Cayenne verfijnd en volwassen oogt, lijkt de X5 wel een anabolen kuur gekregen te hebben. De auto oogt kolosaal. De lijnen zijn weliswaar wat scherper en vloeiender geworden en hij lijkt minder op een blokkendoos als zijn voorganger, maar echt verfijnd vinden wij hem niet. Toch is dit persoonlijke smaak en die is voor iedereen anders. Het interieur van de nieuwe X5 is wel om je vingers bij af te likken. Het optionele ronde M sportstuurtje ziet er gelikt uit en de rest van de materialen zijn ook typisch BMW. Tijdens het rijden valt ons op dat ook de X5 zich niet echt laat behandelen als SUV, de wegligging is subliem en bij scherp insturen doet deze auto je niet vermoeden dat hij dik 2.100 kg weegt.

 

De BMW is beduidend sneller dan de Porsche. Je merkt vooral bij de stoplichtsprintjes dat de X5 meer vermogen heeft en sneller van zijn plek komt. Standaard levert de X5 40d 313 pk en 630 Nm. Door tuning behaal je een vermogenswinst van 63 pk en 126 Nm. Het totaal komt neer op 376 pk en een ongelofelijke 756 Nm aan koppel. Deze cijfers komen nagenoeg overeen met die van de BMW M50d. Dit flink duurdere broertje van de 40d is de overtreffende trap van de auto die wij testen, maar na tuning maakt het niet meer uit welk model je hebt. Kostentechnisch gezien ben je in ieder geval beter af met een aangepakte 40d dan met de M50d.

 

 

Waarom chiptuning?

Is het nodig twee van deze niet al te trage auto’s nog van verdere tuning te voorzien? Ja! In onze optiek hebben beide auto’s baat bij een krachtkuurtje. De Cayenne komt hier zeker voor in aanmerking omdat deze met beduidend minder vermogen wordt geleverd dan de X5. De voornaamste reden om de X5 te laten tunen is om het gat met de flink duurdere M50d te dichten. Begrijp ons niet verkeerd, beide auto’s komen zonder tuning prima voorruit, maar het is fijn om in zo’n grote en vooral zware SUV extra vermogen te hebben. 

 

 

ZIP oordeel: Porsche of BMW?

Het kiezen van de winnaar was lastig vandaag, qua vermogen liggen de auto’s toch niet helemaal op één lijn. De X5 heeft betere cijfers, maar de Cayenne ziet er in onze optiek een stuk chiquer uit. Nogmaals dit is natuurlijk smaakgebonden en iedereen zal hier zijn eigen oordeel over vellen. Voor ons is het duidelijk: “een extra gepeperde Cayenne graag!”

Mobiele versie afsluiten