Site pictogram ZipTuning

Chiptuning Opel Astra 1.4 Turbo 140 pk

Chiptuning Opel Astra 1.4 Turbo 140 pk

De Opel Astra 1.4 Turbo (140 pk) is sinds de introductie in 2009 een grandioos succes voor de Duitse autofabrikant. Zodoende rollen er ook dit jaar weer enkele nieuwe modellen van de lopende band. Maar ook tweedehands is deze wagen nog steeds erg gewild. Logisch, want deze compacte middenklasser heeft, zeker na tuning, heel wat verrassingen in petto.

De Opel Astra 1.4 Turbo heeft af fabriek 140 pk en 200 Nm koppel. Na chiptuning is het aantal paardenkrachten toegenomen met 32 naar 172 pk en is het koppel met maar liefst 73 Nm opgelopen naar 273 Nm. De topsnelheid bedroeg oorspronkelijk 200 km/u en is nu ongeveer 212 km/u. De acceleratie was 10,2 seconden, maar de wagen is nu al van nul naar honderd in circa 9.2 seconden. Wil jij je Opel Astra ook helemaal bij de tijd hebben? Kom dan langs bij ZIPtuning.

Opel Astra onbetwiste verkoopkampioen

Tot het jaar 2000 was de Opel Astra zonder twijfel de onbetwiste verkoopkampioen voor Opel, maar in 2002 kwam hier behoorlijk de klad in. Met de ‘nieuwe’ Astra 1.4 Turbo hoopte de fabrikant weer als vanouds te kunnen scoren en dat pakte goed uit. De verkopen lieten al snel een mooie groeicurve zien. Opel zette met de nieuwe Astra, net als met de Insignia, in op design en dat werkte. Ten opzichte van de vorige editie van de Astra was het model van toen beduidend zwaarder, maar qua rijbeleving ging deze nieuwe generatie een grote stap vooruit. Menige wagen beschikt over de optie Flexride, waarbij je kunt kiezen uit ‘Sport’ en ‘Tour’. Maak je geen keuze, dan gelden de standaardinstellingen voor het gaspedaal, de besturing en de schokdemperinstelling. In ‘Sport’ wordt daarentegen alles op scherp gesteld.

Zeker, het onderstel was al goed, maar in de Sport-modus stijgt de Astra boven zichzelf uit. Hij komt dan over als een lichtvoetige hatch, die zelfs vrij scherp stuurt. Ook is de grip in snel genomen bochten opvallend groot, en dat is bijzonder comfortabel en veilig. Bovendien nodigt de wagen zo uit heerlijk sportief rijden. Toch ook een minpuntje: de handgeschakelde zesversnellingsbak voelt beslist solide aan, maar is ook een beetje weerbarstig. Het schakelen gaat niet altijd even soepel, alsof de tandwielen een eigen wil hebben.

Gapend turbogat

De ANWB zei destijds: ‘Alle eigenschappen in aanmerking nemend is het weliswaar niet voldoende om de grote concurrent, de Volkswagen Golf, een vernietigende nederlaag toe te brengen, maar de Astra oogt wel een stuk dynamischer en is een kwalitatief goed alternatief. De auto is keurig afgewerkt en solide gebouwd. De nieuwe 1.4-liter turbomotor is vrij krachtig, maar door de veel te lange overbrengingsverhouding in de hogere versnellingen wordt wel het uiterste van de motor gevraagd. Qua verbruik werden er geen grenzen verlegd.’ Kijk, een dergelijke kwalificatie doet ons watertanden. Er zat ruimte in voor verbetering en daarin verstaan wij als geen ander ons vak.

Sterker nog: onze mannen zijn ook niet bijster enthousiast over de motor. ‘Het lijkt wel of een belangrijk deel van de 140 paardenkrachten zich heeft verstopt’, was het commentaar na een eerste testrit. ‘De wagen heeft een turbogat. Trap het gas in en een tijdlang lijkt er niets te gebeuren.’ Pas wanneer de druk eenmaal is opgebouwd, vreet de Duitser het asfalt. Maar ja, dat betekent ook dat de wagen bij tussensprints niet bijster imponeert. Jammer. Hoewel de liefhebbers het zich laten welgevallen. Totdat ze merken wat tuning kan verbeteren! Want deze wagen kan echt zoveel meer. Na tuning

Lyrisch na tuning

Dat weet ook Henk Runderkamp: ‘Ik heb na het lezen van de ervaringen van andere Opelrijders ook mijn Opel Astra 1.4 turbo 140 pk laten tunen en wat een resultaat! Er zit power genoeg in. Ik heb ook in de bergen van Duitsland gereden en zonder problemen trekt hij hem omhoog.’ Ook Bart van Swaay trok met zijn Opel en een sleurhut de bergen in. ‘Ik heb de wagen een aantal maanden geleden nieuw gekregen en binnen twee weken heb ik hem laten tunen’, vertelt hij. ‘Ik heb er zeker geen spijt van. Ik ben met een caravan van 1.350 kilo erachter naar de France Alpen geweest, maar het was geen probleem voor de Astra. Het was een genot om ermee te rijden. ZIPtuning, klasse voor deze aanpassing! Mijn volgende nieuwe auto laat ik zeker ook weer door jullie tunen.’

Nico vertelt enthousiast: ‘Vol verwachting naar ZIPtuning geweest en wat ze beloven maken ze waar. Honderd procent positieve ervaring, echt een aanrader. Goede ontvangst, gratis koffie en internet beschikbaar. En bijzonder vriendelijke mensen. Het resultaat van de tuning was fenomenaal. Amper te geloven dat dit dezelfde wagen was waarmee ik van huis vertrok. Een wereld van verschil.’

Wil jij jouw Opel Astra 1.4 turbo 140 pk ook naar een hoger level brengen? Vraag dan nu vrijblijvend informatie aan, of maak een afspraak in een van onze vestigingen!

Mobiele versie afsluiten