• Bekijk extra vermogen

Betrouwbare motor tuning op maat voor dagelijks gebruik


De werking van een verbrandingsmotor is afhankelijk van 3 factoren, namelijk: brandstof, zuurstof en ontsteking. Het motormanagement bepaalt de verhoudingen tussen deze factoren en zet daarover een aantal filters en limiters. Het motormanagement beïnvloeden wij dusdanig dat het verbrandingsproces nog beter wordt en dat uw motor efficiënter gaat draaien. Al onze modificaties zijn gecalculeerd en wij gokken niet door de turbo of injectie een paar procent te verhogen. Onze modificaties zijn op Original Equipment Manufacturer (OEM) niveau en volgen de architectuur van de fabrikant. Na de ZIPtuning beschikt uw motor over meer pk’s en meer koppel. Dat merkt u meteen bij het verlaten van onze werkplaats. Meer koppel betekent een hoger rendement en soepeler rijden in het dagelijks verkeer.


Software modificeren door het toevoegen van een tiental procenten turbodruk, brandstofinjectie of het inkopen van software via het internet raden wij ten alle tijden af. Het is belangrijk om te weten hoe het motormanagement werkt en hoe het pad dat  brandstof, lucht en ontsteking in het motormanagement volgen eruitziet. Alleen een vermogenswinst 'voelen' na de software aanpassing of dit meten op de testbank is geen enkele garantie dat uw motor optimaal is afgesteld. Sterker nog, in de meeste gevallen zijn de aanpassingen volledig onlogisch volgens de fabrikant, inefficiënt en schadelijk voor uw motor. Datalogging tijdens het aanpassen van de software is dan ook noodzakelijk om zo de AFR-ratio, turbo, ontsteking en temperaturen te meten. De datalog is noodzakelijk om te controleren of deze waarden wel veilig staan afgesteld.


 

AFR-ratioAFR-ratio / Lambda

De juiste verhouding van het brandstofmengsel voor tuning meten wij altijd, vervolgens modificeren wij dit en meten wij de verhouding daarna opnieuw met onze datalog apparatuur. Een afwijkende lambda waarde door een mechanisch probleem of fout in de chiptuning kan namelijk desastreuze gevolgen hebben.
 

 

Turbo

De gevraagde en de daadwerkelijk geleverde turbodruk meten wij en daarna controleren wij de werking na onze modificatie. Een turbosysteem is onderhevig aan slijtage en dient daarom niet blind aangepast te worden. De turbodruk wordt vaak onnodig hoog gezet, zeker bij dieselmotoren. Dit heeft een hogere en onnodige slijtage als gevolg.


 

Intake Air Temperature

Tijdens de datalog meten we de lucht inlaat temperatuur. Dit om te controleren of onze modificatie veilig is. Daarnaast komt het wel eens voor dat aftermarket inlaat luchtfilter systemen op de verkeerde plaats zijn gemonteerd en daardoor onnodig warme lucht aanzuigen waardoor de prestaties dramatisch dalen en overige temperaturen in de motor te hoog oplopen.
 

 

Exhaust Gas Temperature

Naast het meten van de lucht inlaat temperatuur meten wij ook de uitlaatgas temperatuur tijdens de datalog. Een mechanisch probleem of fout in de software modificatie kan zorgen voor te hoge temperaturen waardoor de turbo en het uitlaatsysteem beschadigd raken. Controle voor en na tuning is daarom vereist.
 

 

Olie / Brandstof / Koelwater temperatuur

De temperatuur van de olie, brandstof en koelwater meten wij tevens tijdens de datalog. Dit om te controleren of onze modificatie veilig is voor uw auto.


 

Motor TuningOptimalisatie start van injectie voor diesel motoren

Naast het verhogen van de inspuitduur is het optimaliseren van het startmoment van inspuiting belangrijk bij chiptuning. Door het startmoment van inspuiting aan te passen valt de optimale koppelpiek van de verbrandingsgolf op het juiste moment. Het gevolg is een efficiënte verbranding en winst van koppel. De optimalisatie van de start van injectie komt ten goede voor het uitlaatsysteem, het roetfilter, de turbo en zorgt voor gecontroleerde explosies in de motor, klop. Wij zorgen altijd voor de optimale afstelling.



 

Optimalisatie ontstekingstijdstip voor benzine motoren

Behalve het verhogen van de turbodruk en injectie is ook het meten van de ontstekingsvervroeging of de vertraging noodzakelijk. Door de aanpassingen verandert de verbranding behoorlijk en dit vereist ook een optimalisatie van het ontstekingstijdstip. Het gevolg van goede timing is efficiënte verbranding en winst van koppel. Een ander gevolg is dat dit ten goede komt voor het uitlaatsysteem, de turbo en het zorgt voor gecontroleerde explosies in de motor. Inefficiënte verbranding is oorzaak nummer 1 voor motorschade bij benzine motoren. Wij modificeren daarom het ontstekingstijdstip, stellen het correct af en controleren de werking daadwerkelijk tijdens een datalog.


 

ZIP smart safety featuresZIP smart safety features

Ter bescherming van uw onderdelen is onze software smart en adaptief. Bij te lage atmosferische luchtdruk wordt automatisch de vraag naar turbodruk verlaagd, ter bescherming van uw turbosysteem. Dit gebeurt bijvoorbeeld wanneer u in de bergen rijdt. Bij te hoge temperaturen gemeten op de inlaat, de uitlaat, de olie en het brandstof wordt automatisch de vraag naar turbodruk en inspuiting verlaagd om de belasting te verlagen. Door een slechte brandstofkwaliteit kan de motor gaan detoneren in dat geval wordt de ontsteking vertraagd en de turbodruk teruggenomen om zo detonatie uit te sluiten. Uw versnellingsbak, koppeling en aandrijflijn beschermen wij door de koppel geleidelijk op te bouwen en de maximale toegestane waarden volgens leverancier niet te overschrijden.
 

 

Acceleratie ZIPtuningVoelbare tuning

Het gevoel dat de chiptuning geeft controleren wij altijd. Dat klinkt misschien vreemd, maar vaak wordt bij chiptuning alleen het moment van WOT, oftewel Wide Open Trottle (100% gaspedaal) aangepast. Dit terwijl u tijdens het rijden meestal helemaal niet vol gas rijdt. Daarom zorgen wij ervoor dat u ook bij lagere gaspedaalstanden al meer kracht voelt. De 'Wow' effect zal hierdoor veel beter zijn met onze chiptuning.

 

Afspraak maken

Bent u net zo enthousiast geworden als dat wij zijn? Maak hier dan direct een afspraak voor het tunen van uw wagen!