Dynowar Caddy 1.6 TDI versus Partner 1.6 HDI

GEPLAATST IN dynowar

Vandaag twee bestelwagens in de arena. De Volkswagen Caddy 1.6 TDI en de Peugeot Partner 1.6 HDI. Twee superzuinige diesels die beide zeer gedienstig hun werk doen. Ze brengen vracht van A naar B. Goed, de ene heeft wat meer laadvermogen dan de ander, maar per saldo doen ze waar ze voor gemaakt zijn. Alleen kunnen ze beide wel wat meer pit gebruiken, zo lezen we uit de reacties op onze site. Niet vreemd, want beide fabrikanten gaven hun motoren een fiks stuk reserve dat wij, na chiptuning, voor onze klanten aanboorden. Zie hier de onderlinge strijd en de juichkreten van de chauffeurs!

De Caddy 1.6 TDI werd door Volkswagen voorzien van een van de kleinste dieselmotoren die de fabrikant heeft. Dat spaart wellicht kilo’s, dus meer te laden, maar deze kleine diesel heeft daardoor ook beduidend minder pit. Sterker nog: de wagen is dubbel begrensd. Hij kan meer dan de fabrikant je standaard wil geven, zodat er met chiptuning nog een hoop winst te behalen valt. In de 1.6 TDI met 75 pk zit namelijk exact dezelfde motor als bij de 1.6 TDI met 102 pk. Kortom, met chiptuning kunnen we de Caddy eerst van 75 pk naar 102 pk krijgen en daarna kunnen we het vermogen softwarematig nog verder optimaliseren.

Volkswagen Caddy 1.6 TDI ChiptuningFacelift Caddy

De wagen kreeg van buiten een kleine facelift. Zo ook van binnen. De stoelen zitten beter dan voorheen en ook is de bediening voor airco en ventilatie dit keer handiger geplaatst. Het stuur is er eentje van de Golf. Achter het dichtgewerkte tussenschot treffen we de laadruimte, die qua afmetingen niets is veranderd en dus nog steeds de concurrentieslag goed aankan. Maar… hoe rijdt hij? Wij testten destijds de toen nog nieuwe Caddy en vonden hem redelijk zwak onderin de toeren. De onze had een start-stop systeem waarmee minder uitstoot en een verbeterd brandstofverbruik werd gerealiseerd. Want dat is wat de zakelijke rijder blijkbaar wil. Besparen op de brandstof, want deze prijzen blijven de laatste jaren maar stijgen. En haal je je winst als ondernemer niet meer uit de lengte, dan moet het maar uit de breedte komen, toch? De Caddy werd destijds stiekem geïntroduceerd als de troonopvolger van de Renault Kangoo. Cijfers om te kunnen boekstaven of de Caddy de Kangoo daadwerkelijk van de troon heeft weten te stoten, hebben we niet. Maar als we zo in de straat om ons heen kijken, dan lijkt de heerschappij van de Caddy een feit.

Caddy chiptuning

De Volkswagen Caddy 1.6 TDI heeft af fabriek 75 pk en 225 Nm koppel. Na chiptuning is het aantal paardenkrachten toegenomen met maar liefst 67 naar 142 pk en is het koppel met maar liefst 88 Nm opgelopen naar 313 Nm. De topsnelheid bedroeg oorspronkelijk 151 km/u en is nu om en nabij de 186 km/u. De acceleratie was 17,6 seconden, maar de wagen is nu al van nul naar honderd in circa 15,1 seconden.

Evert Vos liet zijn Caddy ruim drie jaar geleden al door ZIPtuning onder handen nemen en heeft daar nog dagelijks plezier van. ‘De wagen heeft een veel groter koppel en is sindsdien beduidend sneller’, zo vertelt hij. ‘Als ik de PK’s niet te veel aanspreek, rijd ik ook nog een stuk zuiniger; gemiddeld 1 op 14,5.’ Evert was ook zeer tevreden over de goed uitgeruste ‘wachtkamer’ voorzien van lectuur en TV bij ZIPtuning. ‘Als ik een andere TDI koop, wordt hij zeker weer bij ZIP getuned! Ben dus zeer tevreden over het resultaat en de service.’

‘Wat een wereld van verschil, zeg’, merkt Daan op. ‘Door de tuning is het vermogen van mijn volkswagen Caddy 1.6 TDI van 75 naar 142 gegaan en dat merk je! 75 pk is verreweg van snel, als ik voorheen de snelweg opging, was het echt flink doortrekken geblazen om de 100 te halen, dat gaat nu veel soepeler.’ Ook de brandstofbesparing is mooi meegenomen, vindt hij.

Caddy met extra pk’s

Dhr. R. van Rijsewijk vertelt: ‘Ik heb lang getwijfeld, maar uiteindelijk toch de knoop doorgehakt. Om een bestelwagen te hebben met een lage bijtelling heb ik in 2011 een Caddy 1.6 TDI met 75 pk gekocht. Een Caddy met 105 pk kostte geloof ik rond de 2.500 euro meer. En voor de bijtelling komt daar dan nog de btw en de bpm bij.’ Het was allemaal iets te veel van het goede, vond hij. Maar ja, een Caddy met 75 pk is niet bijster snel, zo ontdekte Dhr. Van Rijsewijk. ‘Nu ik steeds vaker met een aanhanger rijd, heb ik hem toch maar laten chippen van 75 naar 142 pk. Ik heb nog niet veel kilometers gemaakt, maar de top ligt een stuk hoger en het koppel voelt heerlijk.’ En reken maar dat hij met 142 pk aanmerkelijk minder heeft betaald dan de Caddy met 105 pk hem anders zou hebben gekost…

‘Vorige week heb ik mijn Volkswagen Caddy 1.6 TDI laten tunen bij ZIPtuning, vertelt Brian op onze website. ‘Na een tijd van veel overweging tussen een aantal tuners, heb ik toch gekozen voor ZIPtuning omdat deze voor mij als beste uit de bus kwam. Na ongeveer anderhalf uur in een nette wachtruimte gewacht te hebben, was mijn auto klaar. Op de terugweg gelijk even het gas open gegooid om toch even te testen hoe het nou is om te rijden met die extra pk’s. Het was een fantastisch gevoel te merken hoe de auto enorm optrok. Al met al ben ik zeer tevreden met de auto en hij is ook nog een stukje zuiniger.’

Peugeot Partner

Partner, heet de bedrijfswagen van Peugeot. Toepasselijk, want hij werd samen met Citroën ontwikkeld en heeft als tweelingbroer de Citroën Berlingo. De Partner 1.6 HDI is iets groter dan zijn voorganger. De cabine is ruim en heeft comfortabele stoelen. Hier kan overigens ook gekozen worden voor een klapbare passagiersstoel voor twee. Lijkt ons erg krap, maar goed…

De Partner heeft het onderstel van de 308 gekregen, waardoor de rijeigenschappen prima zijn, in ieder geval beduidend beter dan die van de vorige generatie. Ook is de diesel erg zuinig. Maar ook hier geldt ‘elk voordeel heb z’n nadeel’. De diesel is namelijk niet bijster vlot. Gelukkig is het een euvel dat met goede chiptuning prima te verhelpen is!

De Partner mag er dan weliswaar van buiten iets groter uitzien, dit komt aan de binnenzijde niet tot uiting. Sterker nog: de wagen is ten opzichte van zijn voorganger maar liefst twee centimeter korter en negen centimeter smaller. Wel kan er nog een europallet in, omdat er tussen de wielkasten nog steeds 122 centimeter zit. Mag de laadruimte ten opzichte van de concurrenten dan nog best  tegenvallen, er is weer wel goed nagedacht over de scharnieren van de achterdeuren. Die kunnen met een mooi doordacht en stevig systeem 180 graden open. De linkerachterdeur kan bovendien met een pal onafhankelijk van de rechterachterdeur worden vastgezet, zodat deze nooit meer dicht waait bij het laden en lossen.

Partner chiptuningPeugeot Partner 1.6 HDI Chiptuning

De Peugeot Partner 1.6 HDI heeft af fabriek 75 pk en 185 Nm koppel. De ingebouwde motor is, net als bij de Caddy, ook een begrensde versie. In dit geval van de 1.6 HDI met 90 pk. Daar kunnen we met chiptuning dus al meteen de eerste winst halen. Na chiptuning is het aantal paardenkrachten toegenomen met 42 naar 117 pk en is het koppel met maar liefst 78 Nm opgelopen naar 263 Nm. De topsnelheid bedroeg oorspronkelijk 150 km/u en is nu 165 km/u. De acceleratie was 17,1 seconden, maar de wagen is nu al van nul naar honderd in circa 16,1 seconden.

‘Subliem! is het werk dat ze bij ZIPtuning gedaan hebben!’ vertelt Anton B. euforisch over het tunen van zijn Peugeot Partner door ZIPtuning. ‘Het was een traag beest. Bij 120 km/u en inhalen ging het altijd heel erg langzaam, maar het tunen heeft veel verbetering met zich meegebracht. Nu is de wagen stukken rapper. Ik kan nu veel beter met het verkeer mee komen!’

‘Er is nu bij laag toerental een veel betere rendement, dan in vergelijking met de situatie van voor het chiptunen, vertelt Daniël. ‘Ze hebben de auto goed afgesteld. Bij lage toeren kan eenvoudig naar een andere versnelling geschakeld worden.’ Volgens hem wordt er nu ook minder diesel verbruikt. ‘Ik kan nu zonder ander rijgedrag al meer dan 0.4 liter zuiniger rijden. Het aan tuning uitgegeven bedrag wordt zo vanzelf wel weer terugbetaald. TOP!’

Ook Chris merkt een enorm verschil sinds hij bij ZIPtuning wegreed. ‘De koppel/vermogen was met meer dan 20% verhoogd en dat was waarneembaar bij het accelereren van 70 naar 100. Als een paard rende hij naar de 100. Het schakelen verloopt veel soepeler en dat extra vermogen helpt echt wel. Komt er ook nog bij dat hij zuiniger rijdt na de chiptuning!’

En de Winnaar is…

Wat ons betreft een gelijkspel. Oordeel zelf. Nee, we zijn niet laf. Maar na tuning hebben beide wagens zoveel meer pit dan affabriek en zijn ze nagenoeg vergelijkbaar. De keuze voor de één of voor de ander is dan veelal een persoonlijke kwestie, niet omdat de één zoveel beter is.

Gerelateerde berichten